Followers

nuffnang

Friday, October 9, 2009

Kejiranan : cabaran meneruskan budaya

Aku tinggal di taman perumahan. Keseluruhan penduduknya adalah melayu, yang bekerja sebagai kakitangan kerajaan dan swasta. Majoritinya guru, pensyarah uitm, staf hospital dan felda, selain bisnesman dan kerja sendiri. Julat usia penduduk di sini memang pelbagai sebab taman lama dan ada pula lot tambahan. Taman lama kebanyakan kumpulan veteran dan lot baru dibeli oleh kumpulan macam aku yang baru nak bina hidup.

Oleh itu semangat kejiranan yang biasa diamalkan di kampung-kampung tradisional cuba dipraktikkan di sini. Misalnya budaya bergotong-royong, kenduri kendara dan sebagainya. Sementelah kebanyakan residen sini berasal dari felda berdekatan yang sememangnya telah biasa dengan amalan sedemikian. Aku sendiri biasa dengan pakatan blok yang menguruskan pelbagai aktiviti semasa tinggal dan besar di felda selama ini.

Usaha murni kejiranan aku ini memang bagus. Namun bagi aku yang suami isteri bekerja kadang-kadang tak mampu nak involve semua aktiviti yang dianjurkan. Misalnya jamuan hari raya sudah beberapa kali tak dapat join bila bertembung dengan jadual kuliah dan peperiksaan isteri, sukan tahunan dan perkhemahan sekolah dan macam -macam lagi termasuk keletihan bekerja dan menguruskan keluarga. Terutama 2,3 tahun kebelakangan ini menerima baby baru berturut-turut tahun.

Kegagalan menyertai aktiviti-aktiviti memungkinkan pandangan serong masyarakat. itu yang bimbang. Selalu terdengar cakap-cakap negatif terhadap keluarga yang tak melibatkan diri dianggap sebagai tak campur masyarakat. Aku harap sangat tidak dilabelkan demikian..untuk itu aku cuba usaha untuk involve aktiviti walaupun kadang terlepas juga...

No comments:

Post a Comment