Followers

nuffnang

Saturday, December 31, 2011

Selamat Tahun Baru


Selamat Datang 2012. Selamat tinggal tahun 2011 yang penuh warna-warni suka dan duka. Moga tahun ini rezeki akan bertambah dan kualiti kerja dan beribadat akan bertambah. Azam pun banyak dalam kepala hendak dilaksana tahun ini. Yang pasti tahun ini istimewa kerana usia mula menginjak ke usia 40. Terasa tua dan seperti baru sangat melewati usia 20 an dan 30 an. 

Tuesday, December 13, 2011

mulut tempayan?

Mulut tempayan boleh ditutup, mulut manusia bagaimana menutupnya.



Mungkin jika dapat diselamatkan aib sesama kita, persepsi juga setidaknya, perasaan yang tidak dipamerkan juga sekurangnya, sedih pilu juga yang pasti ada.

Tapi apakan daya..

Sebab itu lahirnya peribahasa ini serta ungkapan peribahasa lain yang punyai pengertian yang tiada jauh bezanya.

a. Mulut buyung dapat dipendam, mulut manusia siapa dapat menutupnya
b. Mulut tabuh dapat disumbat,  mulut orang bagaimana menyumbatnya

Tahniah Angah, De dan Nonie

Hujung tahun ni telah berlangsung majlis perkahwinan dan pertunangan anak-anak saudara. Dimulakan dengan Angah yang diijabkabulkan dengan Ina. Diikuti oleh De dan pasangannya Shamsul dan seterusnya Nonie menerima pinangan Husni. Maka bulan November dan Disember kami mengatur langkah ke Hulu Langat dan Lanchang. Selain bersedia untuk majlis resepsi di rumah sendiri untuk ketiga-tiga majlis itu. Tahniah buat semua. Lebih jelas lagi bahawa kami ini semakin berusia apabila anak-anak saudara yang dipandang kanak-kanak kecil dulu sudah mula menyinsing hidup ke era berkeluarga seperti kita juga.






Friday, December 9, 2011

Ulang Tahun ke 15

Dalam sedar tak sedar sudah 15 tahun aku berumah tangga. Tanggal 8 Disember 1996 adalah tarikh kami diijabkabulkan. Syukur kepada Allah atas kerahmatanmu terhadap mahligai yang kami bina.

Sepanjang menelurusi perkongsian hidup pelbagai kisah pahit manis , suka duka yang dilalui bersama. Semuanya dapat direntasi dengan baik kerana adanya kesabaran, tolak ansur dan memahami antara satu sama lain dan anugerah 4 cahaya mata adalah anugerah terbaik sebagai penyeri hidup kami. 

Selamat Ulang tahun perkahwinan buat isteriku Rusliza Hassan. Semoga jalan dihadapan kita sentiasa terang bergemerlapan  dan dipandu dengan Iman dan ketakwaan, insya Allah.



Tuesday, December 6, 2011

Jalan Kenangan


Sepanjang ke Terengganu sempena Jambori Malaysia 2011 aku mengambil kesempatan melalui Jalan Pasir Panjang. Jalan utama menempatkan Maktab Perguruan Pasir Panjang yang kini telah ditutup. Tidak sempat berlamaan hujan mula rintik. Dibelakang itu kedai Saari tempat kami minum teh dan nasi lemak sebelum ke kuliah. Kedai paling murah seingatnya di zaman itu....


Hadiri Jambori Malaysia


Pasukan Pengakap Daerah Jengka telah bertolak  menaiki bas pada 19 hb November. Aku terpaksa pergi keesokan harinya kerana terlibat jamuan Malam Seribu Epilog dan Perpisahan GPK HEM. Rupanya Terengganu hujan lebat hampir sepanjang masa. Memang cuaca memberi cabaran hebat kepada peserta kali ini. Penyertaan dari seluruh negara dan 30 negara lain membuktikan kemeriahan Jambori kali ini. Aktiviti Eksplorasi Warisan dijalankan di sekitar Kuala Terengganu dan juga di sekitar kem juga di dalam Kem Telaga Batin ini. Sungguh berbeza kem ini berbanding waktu group M3P buat manikayu 2 tahun 1994 dulu. Petang 24 hb November 2011 aku terpaksa bergegas balik ke Pahang sebab esoknya kena memandu ke Hulu Langat pula untuk majlis perkahwinan anak saudara.





 

UPSR: 100 peratus

Persekolahan Tahun 2011 menutup tirai dengan Pengumuman keputusan UPSR. Alhamdulillah, 13 orang pelajar peroleh 5A. Bagi aku tentunya subjek matematik yang diajar menjadi perhatian dan dinanti-nanti dengan penuh debaran. Keputusan tahun ini lebih baik dari tahun lepas apabila semua anak didikku lulus. Peningkatan kepada 100% berbanding 97.5% tahun 2010. Bilangan A pula mencecah 30 orang daripada jumlah calon 48 orang. Maka pelajar 6 DT 2 yang mendapat A, mendapat RM10 seorang seperti yang dijanjikan.

Friday, November 4, 2011

Kempen Membaca

Sempena Kempen Membaca 1 Malaysia di sekolah seminggu ini. Saya telah menghabiskan membaca buku ini, tulisan Pengarah Pelajaran Pahang.




Monday, October 24, 2011

Everything about 12th Malaysian Jamboree




Yang di-Pertuan Agong Tuanku Mizan Zainal Abidin is scheduled to grace the 12th Malaysian Jamboree and Terengganu International Scout Jamboree 2011 at the Telaga Batin Scout Camp in Seberang Takir here on Nov 21.

Malaysian Jamboree executive secretary 1 Mohamad Sulaiman in a statement today said that Tuanku Mizan, who is Malaysian Scout Association's main patron, had also given his consent to Terengganu government to host the week-long jamboree for the second time.

Mohamad, who is also Terengganu Scout Council honorary secretary, said the Regent of Terengganu, Tengku Muhammad Ismail Sultan Mizan, would also attend the jamboree.


So far, 11,000 participants from 25 countries, including Singapore, Vietnam, Japan, Nepal, Hong Kong, Egypt, Indonesia, Kazakhstan, Brunei and Sri Lanka, had showed interests and commitment to participate in the jamboree which would begin on Nov 19.



Read more: King to grace 12th Malaysian Jamboree in Terengganu on Nov 21 http://www.nst.com.my/nst/articles/Kingtograce12thMalaysianJamboreeinTerengganuonNov21/Article/#ixzz1biTj0ZCy

History of Jamborees in Malaysia

Malaysia has held many national jamborees since 1966. Each state takes turn to be the host, and only Perlis and Selangor has yet to host one. The list of the various national jamborees and the years are as follows :

* 1966 - Penang Camp Chief - Tan Sri Wong Pow Nee
* 1970 - Melaka
* 1974 - Johor
* 1978 - Sarawak
* 1982 - Kelantan
* 1986 - Pahang
* 1989 - Perak
* 1992 - Sabah
* 1997 - Terengganu
* 2002 - Kedah
* 2006 - Negeri Sembilan


I will be there...   insya Allah.

Saturday, October 8, 2011

Kulat Sisir


Sudah lama tidak jumpa kulat ni di jual. Kalau dulu sambil-sambil menoreh getah, terjumpa batang getah mati, dibelek-belek akan jumpa kulat ni. Sempat juga kutip dalam satu plastik. Kalau tak ada plastik biasa nya letak je dalam pot getah. Atau diikat pakai baju getah tu aja untuk dibawa balik. Sedapnya siapa yang pernah makan tahulah betapa enaknya kulat sisir ni.




Tapi..Sudah lama saya tidak menoreh getah. Pokok getah milik orang tua sayapun sudah tiada lagi. Sudah ditebang dan di tanam semula dengan pokok kelapa sawit. Kini, bila ke kedai hardware selalu jumpa pisau getah dan apabila bercerita pada anak-anak merekapun tak faham kenapa pisau itu bengkok. Memanglah banyak kenangan berkaitan pokok getah kerana itu pekerjaan pertama saya. Macam cinta pertama jugalah.



Dua tiga hari lepas ada pulak terjumpa makcik pasar tani jual kulat sisir. Apa lagi..., belilah sedikit. Mahal katanya sekilo RM30. Betul lah tu, pokok getahpun sekarang ni tak sempat mati sudah dijual kayunya. Orang rumah masak dapatlah sehidangan. Sudah hampir dua puluh tahun tidak jamah juadah kulat sisir. Hari ni menikmatinya semula. Memang sedap!!



Saturday, October 1, 2011

Misteri Laut Mati

Suatu penemuan baru; mata air tawar dari kawah di dasar laut mati. Pakar diving boleh bagi respon betul atau tidak dan apa agenda penyelidik di salah sebuah universiti di Israel ini.



sumber : disini

Friday, September 30, 2011

InsyaAllah

Andainya kau rasa tak berupaya
Hidup sendirian tiada pembela
Segalanya suram
Bagai malam yang kelam
Tiada bantuan tiada tujuan
Janganlah berputus asa
Kerana Allah bersamamu

Chorus
Insya Allah Insya Allah Insya Allah
Ada jalannya
Insya Allah Insya Allah Insya Allah
Ada jalannya

Andainya dosamu berulang lagi
Bagai tiada ruang untuk kembali
Dikau keliru atas kesilapan lalu
Membelenggu hati dan fikiranmu
Janganlah berputus asa
Kerana Allah bersamamu

Ulang Chorus

Kembalilah
Kepada Yang Esa
Yakin padaNya
Panjatkanlah doa
Oh Ya Allah
Pimpinlah daku dari tersasar
Tunjukkan daku ke jalan yang benar
Jalan yang benar
Jalan yang benar
Jalan yang benar


sila ' pause ' radio online di sebelah kanan dahulu.

Sunday, September 25, 2011

Ikrar setiap hari



"Inna solaati, wanusuki, wamahyaaya,wamamaati, lillahi rabbil 'alamin"-inilah ikrar kita!..
Buat kita yang sentiasa melafaznya,tatkala wajah dihadapkan padaNya..syukur moga dihadirkan dengan ikhlas dan ketekunan.

Moga yg berat mengerjakan nya pula akan mendapat hidayah. Tiada ubat khusus untuk penyakit ini.

Hidayah itu adalah sesuatu harta di mana Allah SWT sahaja yang layak dan berkuasa, memberikan kepada siapa yang Dia kehendaki,mengikut iradatNya

Friday, September 23, 2011

Selamat Hari Malaysia



Aidilfitri 2011

ada juga gambar walaupun tak banyak.. ;

Thursday, September 8, 2011

Surat Khabar lamaaa..

Sudah lama aku tidak membeli akhbar harian. Baca di internet sahaja. Khabarnya jualan akhbar utama merosot, seperti dilaporkan oleh Audit Bureau of Circulation (ABC).
  

ABC lapor jumlah jualan akhbar di Malaysia ada yang merosot secara konsisten dan mengalami kerugian sehingga RM20 juta sejak 2009.
Angka dari Audit Bureau of Circulation (ABC) menunjukkan jualan harian akhbar telah  merosot sebanyak 20 peratus di antara Jun 2006 dan Jun 2010.
Bacaan dalam satu artikel dalam satu laman sesawang ada temuramah bersama  bekas Wartawan kanan akhbar harian utama di Malaysia turut mengesahkan lagi. 

Menurutnya kerajaan berbelanja RM50 juta setahun untuk iklan. Inilah sahaja keuntungan mereka kerana kebanyakan organisasi enggan beriklan dengan mereka.Manakala 50 peratus daripada jualan akhbar itu  dibiayai kerajaan dengan 36 kementerian melanggan .

Setakat Jun 2010, akhbar utama itu mencatat purata jualan 170,558 naskhah berdasarkan laporan ABC. 
Daripada angka itu, di antara 70,000 dan 80,000 naskhah diedar kepada vendor akhbar setiap hari, tetapi menurutnya hampir separuh dipulangkan semula pada hujung hari.
emm...zaman sudah berubah atau faktor-faktor sampingan lain yang mengubah?

Saturday, July 23, 2011

Alyaa 2 tahun

Selamat Hari Jadi Alyaa' Izzati binti Ishak

Menjelang usia 2 tahun alyaa' bikin gempar.
Alyaa dijumpai di tengah jalan lebih 500 m dari rumah.
Seorang diri. Lori terpaksa emergency brake lihat Alyaa tengah jalan.
Orang ramai tak tahu siapa Alyaa. Alyaa dibawa ke Taman Permainan, tiada yang tahu.
Alyaa di bawa ke Flat C juga tiada yang tahu anak siapa.
Alyaa tak pandai bercakap lagi
Mujur di ketika di bawa lorong rumah kami, alyaa menceceh
ibu..!...ibu..!, Alya kenal rumah kami.
Alyaa meluru masuk ke rumah.
Syukur Alhamdulillah,
Hari ini 23 Julai dapat kami menyambut Birthday Alyaa'.



Tuesday, July 12, 2011

Teknik Menjawab Mathematics

Teknik Menjawab Kertas 2 Matematik Upsr

dedicated to mr wong, pemilik asal slide ini

Tuesday, June 28, 2011

Sunday, June 12, 2011

Alamak sudah habis cuti?



Sewaktu aku menulis post ini, tinggal  beberapa minit lagi untuk masuk hari baru. Maknanya sudah habis cuti kali ini. Terasa sangat pendek masa cuti kali ini.

Gambar di atas pula merupakan satu set lengkap komputer. Kalau tak silap generasi kedua tahun 1960-an. Besar gedabak dia punya CPU harddisk, belum masuk lagi extra memory. Kalau nak bandingkan dengan laptop yang kugunakan berapa kali ganda comel, malah Memory yang tersediapun lebih besar dari komputer yang besar tu.

Apa kaitan cuti kali ini dengan komputer ? oho..memang cuti kali ini aku sangat sibuk.

Masuk saja cuti hari pertama sudahpun mula membantu kejohanan Sukan Pendidikan Khas Peringkat Negeri. Siapa lagi nak kena dan perlu bantu?.. Seperti mengadakan kenduri-kendara, Penyediaan makanan untuk seluruh pegawai dan peserta juga VIP dari negeri Pahang begitu memenatkan, dari sebelum , semasa dan selepas. Lebih ketara apabila venue kejohanan di Stadium dan penginapan jauh, malah berubah-ubah hingga saat akhir. Mana tak letih mengangkut makanan dari Jengka 2 ke stadium berkali-kali. Belum dikira lecehnya menyediakan makanan VIP, dan khemahnya juga. Natijahnya selepas itu letih terkesan beberapa hari.

Program Persada Jaya menyusul selepas itu. Itu Rutin tahunan sekolah untuk pengisian waktu cuti. Bagi subjek Mathematics telah tersedia beberapa modul yang aku create sendiri ikut kesesuaian budak aku. Setiap pelajar kan tidak sama tahap perkembangan dan kognitif mereka. Malah itulah cara aku mencungkil potensi A murid kelas belakang. Alhamdulillah cara itu berjaya saban tahun. Kalau murid kelas depan yang tak pelbagai masalah bolehlah balun set-set soalan, heh !

Habis Persada Jaya baru dapat uruskan hal peribadi dari cabut dan tampal gigi, bayar segala macam bill serta pinjaman, hinggalah kepada servis kereta di EON. Waktu tidak bercuti tak sempat nak pergi servis. Lagipun kereta EXORA ku ini perlu dicari kenapa berbau petrol terlampau kuat sangat ni. Alhamdulillah kini sudah nyaman. Sebelum di servis masya Allah mau termuntah..

Menjenguk orang tua. Sudah berbulan tidak balik. Sememangnya hujung minggu dulupun penuh dengan aktiviti. Macam-macam.  Kini dalam cuti melampau kalau tak balik. Sudah berkeluarga kena lah ke dua-dua lokasi. Kenduripun banyak. Takkan nak balik semalam je?...

Dalam cuti ni juga aku dapat tawaran kursus jangka pendek berkaitan komputer. Kursus Multimedia. Memang tahun lepas ada memohon. Rupanya tahun ini baru dipanggil. Sememangnya Kursus Multimedia aku tulis tiap-tiap tahun dalam borang Prestasi di ruang kursus yang ingin diikuti. Tapi tidak pernah dipanggil Kem Pelajaran. Akhirnya kena usaha cari sendiri melalui organisasi Kem Pengajian Tinggi. Alhamdulillah selesai kursus dan rasa sangat seronok dan bermanfaat.

Anak-anak bertanya tentang cuti. Maaflah kali ini tiada pergi mana-mana. Ke rumah Tok Wan dan Uwan Kampung tu la cuti. Kesian pulak. Cuma dapat bawak memancing udang sekali sebagai rekreasi. Tapi kalau berhasil menaikkan udang galah baru best.. Juga melawat studio Jamming abang FiFi. Ayah kabur alat muzik he he ..itu yang tak main tu.

Baki cuti sedikit 2, 3 hari ini dapat uruskan beberapa perkara saja. Sememang Pencalonan Sekolah berprestasi Tinggi menuntut penyediaan yang macam-macam. Banyak yang belum beres. Mujur banyak perkara menggunakan medium komputer. So, dapatlah buat serba sedikit walaupun tak pergi sekolah. Di antaranya bantu organisasi alumni, menjejaki ex-student, mengumpul gambar dan sijil untuk kebitaraan, membuat pelaporan dll. Cuma tak sempat cetak dan tampal.

Jangan pemantau datang esok sudahlah.............

Tuesday, May 24, 2011

Jangan Jika Belum Sampai Waktunya - Ust Zaharuddin

Saya tertarik dengan kupasan Ust Zaharuddin dalam artikel terbaru beliau berjudul  "Jangan Jika Belum Sampai Waktunya".


Artikel  beliau  banyak menyentuh tentang keluarga dan masyarakat yang sebahagian besarnya melibatkan pengurusan hidup kita:
Lihat artikel penuh beliau...


Cuba mendapatkan sesuatu sebelum sampai waktunya kerap kali hanya akan membawa kerugian. Logikanya mudah sahaja, cuba nenikmati buah-buahan yang belum masak hanya akan terhalang dari sebarang kenikmatan malah membawa kepada pembaziran sahaja. Logika ini bukan sahaja diterima aqal biasa, malah juga bertepatan dengan sebuah kaedah fiqh yang disepakati yang berbunyi :



مَنْ اسْتَعْجَلَ شَيْئاً قَبْلَ أَوَانِهِ عُوقِبَ بِحِرْمَانِهِ

Ertinya : Barangsiapa yang tergesa-gesa dalam sesuatu sebelum sampai tempohnya, nescaya akibatnya adalah terhalang terus dari mendapatkannya (Al-Ashbah Wa An-Nazair, As-Sayuti, hlm 195)



Para ulama Fiqh pada kebiasaannya akan memberikan contoh seorang waris atau anak yang tidak sabar untuk mewarisi harta bapanya, lalu bertindak membunuh bapanya. Apabila itu berlaku dan disabitkan oleh hakim, si anak tadi secara automatis terkeluar dari senarai penerima pusaka bapa. Ia berdasarkan sabda Nabi :



الْقَاتِلُ لا يَرِثُ



Ertinya : Yang membunuh itu tidak boleh mewarisi (Riwayat At-Tirmizi, sohih menurut albani)



Hasilnya, hampir semua mazhab bersepakat, malah dikatakan telah ijma’ di kalangan ulama, bahawa pembunuh tidak akan mewarisi harta mangsa yang dibunuh, khususnya bagi pembunuhan yang diniat dan disengajakan. Demikian ijtihad Imam As-Syafie, Abu Hanifah, Malik dan lain-lain. ( Al-Hawi al-Kabir, Al-Mawardi, 13/70). Manakala ada sedikit perbezaan pandangan dalam kes pembunuhan yang tidak disengajakan.



Apapun, itulah akibat ketidaksabaran, akhirnya tersekat terus dari harta pewarisan yang digilai.



Lebih jauh dari itu, kaedah ini sebenarnya bukan hanya terpakai dalam kes contoh di atas, malah dalam pelbagai aspek kehidupan pembangunan manusiawi dan pembinaan hukum Islam.



DALAM SISTEM PENDIDIKAN



Mendesak pelajar di usia tadika dan rendah untuk bergelumang dengan ‘stress’ belajar berlebihan, kerja sekolah yang menggunung serta terlalu keras dalam penekanan pada peperiksaan hanya akan menghalang sebahagian pelajar pada usia ‘bermain’ itu mengembangkan aqalnya dengan sempurna. Kesan negatif ini sering menimpa kanak-kanak lelaki yang mana cara belajar mereka lebih perlu bersifat santai dan tidak fokus berbanding kanak-kanak perempuan. Mungkin itulah salah satu faktor mengapa ramai lelaki gagal ke universiti.



Selain itu, muncul pelajar yang ‘bencikan sekolah dan pelajaran akibat terlalu tertekan dengan peperiksaan di peringkat pra-sekolah dan sekolah rendah. Jika berjaya pun, lahir pelajar yang ‘kaki’ menghafal tanpa faham, tidak kreatif serta kurang dinamik di medan universiti dan tidak efisyen di dalam dunia kerjaya. Hasilnya, berterusan Malaysia menghadapi masalah kekurangan tenaga mahir, kreatif, inovatif dalam pelbagai bidang, sama ada agama, sains dan teknologi, ekonomi dan sebagainya.



Tentunya saya tidak menafikan ramai juga telah berjaya melalui sistem ini, namun saya kira jika ia diubah, statistic kejayaan itu mungkin akan lebih membesar.



DALAM SISTEM UNDANG-UNDANG JENAYAH



Dalam bab undang-undang Islam, tergesa-gesa melaksanakan hukuman atau menganggap seseorang itu bersalah sebelum sampai waktu hakim memberikan kehakiman secara adil adalah satu kesalahan, malah dalam sesetengah tuduhan melayakkan kepada mereka yang tidak sabar-sabar menuduh itu hukuman berat dari sudut spiritual ( di waktu ketiadaan hukuman sebgeitu diperuntukan) pula seperti qazaf bagi yang menuduh zina dan liwat.



Malah ramai juga yang tidak sabar-sabar menyabitkan kesalahan ke atas seseorang sehingga ia menjadi fitnah serta penyebaran pembohongan. Akibatnya masyarakat gopoh ini akan sentiasa hidup dalam ‘stress’, sangka buruk dan kurang harmoni. Masakan tidak, apabila telah dengan sendirinya menyabitkan kesalahan ke atas seseorang sebelum proses pengadilan tamat, individu yang bebas itu, sudah mula dirasakan beban dalam komuniti setempatnya yang jahil itu.



Conoth lain adalah kewajiban qdhi atau hakim untuk menahan diri dari memberikan sebarang keputusan tergesa-gesa sebelum sampai waktu yang sesuai, iaitu sehinggalah dia mendengar hujah dari kedua-dua pihak. Nabi s.a.w mengingatkan :-



إذا تقاضى إليك رجلان فلا تقض للأول حتى تسمع كلام الآخر فسوف تدري كيف تقضي



Ertinya : Apabila kamu ingin mennjatuhkan hukuman ke atas dua orang lelaki ( yang diadili kes mereka) , janganlah kamu membuat hukuman kepada yang pertama (selepas mendengar katanya), sehinggalah kamu mendengar penjelasan pihak yang satu lagi, ketika itu, barulah kamu akan tahu bagaimana untuk menetapkan hukuman ( Riwayat At-Tirmizi; Hadis bertaraf Hasan)



Displin ini sebenarnya bukan sahaja mesti dipakai oleh hakim dan qadhi di mahkamah biasa, malah mesti diaplkasikan oleh individu masyarakat apabila sahaja mendengar suatu khabaran dan tuduhan buruk ke atas rakan-rakan Mukmin dan Muslim, ada yang segera mempercayai khabaran berita sebelum mendapatkan penjelasan dari yang dituduh akan menjatuhkan seseorang dalam dosa fitnah.



BAB URUSAN KEWANGAN



Beberapa minggu lepas saya bertemu salah seorang CEO di sebuah bank Islam tanahair, beliau meluahkan rasa hatinya dan dilemmanya ketika menjalankan tugasan yang diamanahkan.



Dilemma pertembungan di antara pemilihan fatwa yang tegas, ‘strict’ dalam pembinaan produk kewangan halal dan memenuhi tuntutan pelanggan yang kerap kali menginginkan sesuatu yang adakalanya tidak begitu sihat untuk diri mereka sendiri, seperti kemudahan kad kredit yang secara jelas menggalakan berhutang lebih dari kemampuan bulanan.



CEO tersebut berkata “kita memang boleh berpegang kepada pandangan fiqh yang lebih tegas, tapi hasilnya di dalam suasana masyarakat Malaysia yang belum cukup ilmu, kelak nanti bisnes kewangan halal ini akan terus terpaksa ditutup, atas dasar itu, pandangan fiqh yang sedikit longgar adakalanya mungkin perlu dipertimbangkan oleh para ulama, ia adalah untuk kemasalahatan masa hadapan perbankan halal ini juga”



Pandangan itu memang boleh diterima agar perbankan halal boleh terus berkembang dan harapannya selepas itu, mampu mengubah sikap negatif masyarakat dalam hal pengurusan kewangan peribadi juga.



Sikap majoriti masyarakat yang suka meminjam, berhutang dan kerap terlupa, lalai dan liat membayar semula hutang adalah satu fenomena biasa yang sangat tidak sihat. Namun untuk terus memotong semua produk pembiyaan halal yang berdasarkan hutang (debt based financing) secara serta merta adalah tindakan kurang tepat yang belum sampai waktu sesuainya. Selari dengan kaedah Fiqhiyyah di atas, kerana tindakan terbabit hanya akan meranapkan semua institusi kewangan halal (Islam) dari terus bersaing dan berkembang dalam pasaran semasa.



Apa yang patut dilakukan adalah mengetatkan lagi kreteria pemohonan pembiayaan agar latar belakang mereka adaah benar-ebar dari kalangan indiivdu yang mampu melunaskan hutang mereka. Itu amat penting agar tidak ‘melayan’ nafsu berbelanja mereka yang sukar dikekang minda yang waras.



Begitu juga, mengharapkan perbankan halal (Islam) di Malaysia melaksanakan ijtihad fiqh yang tegas dalam semua produknya tanpa berjaya menyemai kefahaman kepada rakyat berkenaan kepentingan hukum, hanya akan mengakibatkan seluruh industri perbankan Islam akan rugi dan akhirnya ditutup. Sekali lagi kaedah tersebut boleh diaplikasinya dalam hal ini.



DALAM BAB PELABURAN



Saya kerap bertemu dengan pelabur muslim yang inginkan jaminan keuntungan dan selamat modal tetapi inginkan kontrak pelaburan dimeterai menurut hukum Islam.



Sedarilah, bahawa permintaan itu adalah tidak mampu ditepati oleh kontrak pelaburan Islam yang hakiki. Jika didesak jua, maka seolah cuba mencari jalan untuk menghalalkan yang haram.



Selain itu, ramai yang menuntut sesuatu yang bercanggah dengan sifat bisnes dan hukum aqal, apabila meminta perbankan Islam menyediakan produk pelaburan yang bersifat ‘low risk with high return’.



‘Sunnatullah’ atau hukum normal fizik alam ini menyebutkan bahawa sifat normal dalam sesebuah pelaburan adalah ‘high risk, high potential return’ dan ‘low risk, low return’ tetapi kini ramai yang tergesa-gesa ingin kaya tapi tidak mahu menanggung risiko. Mahu bercanggah dengan hukum tabiat biasa pelaburan.



Hasilnya, mereka mereka terjebak dalam skim cepat kaya yang kononnya mampu menjanjikan pulangan tinggi dengan risiko rendah. Akhirnya semua ditipu, hilanglah semua wang mereka, lalu membenarkan kaedah tadi. Iaitu, apabila keuntungan ingin dicapai sebelum waktunya dan tanpa mengikut normanya, akibatnya semua akan terhalang, iaitu hanya tertipu dan kerugian sahaja.



DALAM BAB PERKAHWINAN



Ramai juga yang berkahwin sebelum memahami tanggungjawab berat selaku suami isteri serta yang lebih penting adalah memamhami bagaimana tuntutan dan amanah agama ke atas ikatan suci itu.



Akibat tergesa-gesa mengikut runtunan emosi dan rasa, mereka disatukan tanpa ilmu yang matang. Kursus kahwin pun hanya mengandungi ‘lucu-lucu lucah’ kata sebahagian mereka mengkritik persembahan penceramah jemputan.



Akhirnya, perkahwinan tergesa-gesa sebelum penyediaan tapak yang kukuh hanya akan mengakibatkan tersekatnya kenikmatan dan keharmonian rumahtangga dalam tempoh yang singkat. Justeru, penceraian demi penceraian menghiasi tuntutan di mahkamah serta dada akhbar.



DALAM BAB PERATURAN PENTADBIRAN & SIYASAH ISLAM



Dalam hal pentadbiran, regulasi dan proses penyediaan tapak perlu dibuat secara tersusun bagi memastikan setiap pembaharuan positif dalam bab pentadbdiran dan politik mampu dihadam oleh masyarakat dengan baik.



Khalifah Umar bin Abd Aziz ketika didesak oleh anaknya untuk mengubah sertamerta unsur-unsur buruk dalam pemerintahan sebelum bapa naik selaku khalifah, segera menasihati anaknya dengan kata beliau :



لا تعجل يا بني، فإن الله تعالى ذم الخمر في القرآن مرتين وحرّمها في الثالثة، وأنا أخاف أن أحمل الناس على الحق جملة فيدفعوه وتكون فتنة

Ertinya : Janganlah tergesa-gesa wahai anakku, sesungguhnya Allah mencela arak di dalam Al-Quran itu dua kali dan hanya mengharamkannya pada kali yang ketiga, dan aku bimbang jika aku bawakan kebenaran itu kepada manusia secara sekaligus, lalu mereka tidak dapat menerimanya dan menolaknya secara sekaligus juga, hingga terjadilah fitnah ( al-Muwafaqat, As-Syatibi, 2/148)



Itulah suatu hikmah, mengelakan ketergesaan dan memahami sejauh mana kesediaan minda dan ilmu masyarakat. Namun ini jangan sekali dijadikan alasan untuk terus tidak melaksanakan sesuatu yang baik, apa yang perlu adalah segera merangka ‘blue print’ dan proses ke hadapan dengan jelas dan bukan hanya dengan memberi alasan ‘tidak sedia’ masyarakat.



DALAM BAB FATWA DAN PEMBERIAN HUKUM



Ini satu lagi kes yang lebih berat, ramai yang ilmu Usul Fiqhnya tiada, kontang ilmu kefahaman dalam bahasa arab, apatah lagi Usul Tafsir dan Hadith, tetapi berlagak seperti alim besar memberi fatwa hukum halal dan haram dalam urusan kewangan, jenayah atau ibadah dan sebagainya. Lebih merbahaya sehingga ada yang cuba menafikan kewibawaan fatwa yang dikeluarkan oleh Majlis Kesatuan Ulama Fiqh Antarabangsa.



Ini sangat tepat dengan kaedah yang menjadi fokus kita juga, iaitu apabila orang yang bukan ahli cuba mencampuri urusan yang dia tidak berkelayakan padanya, akibat dari itu, dia akan tersekat dari kebenaran serta jatuh dalam kesesatan. Lebih teruk, apabila dia merasakan pandangannya paling terpat berbanding semua ulama besar di dunia.



KESIMPULAN



Dari penulisan di atas, diharapkan kita semua lebih cermat dan bijaksana dalam menilai sama ada ‘masa’ yang sesuai telah tiba untuk berbuat sesuatu tindakan. Jika belum tiba waktu sesuai itu berusahalah mewujudkannya agar tindakan yang dilakukan dipasak oleh asas yang kukuh dan kuat.



Sabda Nabi s.a.w



التَّأَنِّي مِنَ اللَّهِ وَالْعَجَلَةُ مِنَ الشَّيْطَانِ



ERTINYA : Ketelitian itu datang dari Allah, dan tergesa-gesa itu adalah dari Syaitan (Riwayat At-Tirmizi, Al-Baihaqi, At-Tabrani, Abu Yu’la dengan pelbagai sanad, ada yang lemah dan hasan serta sohih. Albani menyimpulan sebagai sohih)



Pun begitu, nabi juga ada memberikan pengecualian, perkara yang perlu disegerakan tetapi bukan tergesa-gesa yang berasaskan kelalaian, iaitu :-



ثَلَاثٌ لَا تُؤَخِّرْهَا : الصَّلَاةُ إِذَا أَتَتْ ، وَالْجَنَازَةُ إِذَا حَضَرَتْ ، وَالْأَيِّمُ إِذَا وَجَدْتَ لَهَا كُفْئًا

Ertinya : Tiga perkara yang jangan dilambat-lambatkan, iaitu solat apabila telah masuk waktunya, jenazah apabila telah siap (urusan mandi dan kafan) dan anak gadis setelah ditemuinya yang sesuai untuknya. (Riwyaat At-Tirmizi )



Sekian



Zaharuddin Abd Rahman
UIAM Gombak

banyak lagi artikel menarik ustaz Zaharuddin dalam  http://www.zaharuddin.net/


Sunday, May 8, 2011

sealed with the kiss


Radio Desa FM edisi internet baru saja perdengarkan lagu ini.
When I first listened this song long long time ago. Maybe in
1989, I was studied. It's far away from my hometown, leaving a family, friends...... just waiting a letter, without handphone, internet, sms, like now, hu hu...remind me so many thing, I'm not going to forget that moment for the rest of my life..

SEALED WITH A KISS

Though we've got to say good-bye
For the summer
Darling, I promise you this
I'll send you all my love
Everyday in a letter
Sealed with a kiss

CHORUS:
Yes it's gonna be cold, lonely summer
But I'll fill the emptiness
I'll send you all my dreams
Everyday in a letter
Sealed with a kiss

I'll see you in the sunlight
I'll hear your voice everywhere
I'll run to tenderly hold you
But, Darlin' you won't be there

I don't wanna say good-bye
For the summer
Knowing the love we'll miss
Let us make a pledge
To meet in September
And seal it with a kiss

(instrumental)

(CHORUS)
Sealed with a kiss
Sealed with a kiss
Sealed with a kiss


"Sealed with a Kiss" is the title of a song written by Peter Udell and Gary Geld. It was first recorded in 1960 by The Four Voices. While their version was released as a single, it failed to make a significant impact. In 1962, Brian Hyland, a frequent recorder of Udell's and Geld's material, released the song as a single.

Yang aku dengar tahun 1989 dulu mungkin versi Jason Danovan

Friday, May 6, 2011

Selamat Hari Guru

Lagu Tema Hari Guru 2011


tolong pause dulu radio desa FM kat sebelah kanan untuk mendengar lagu Tema ini.

Wednesday, May 4, 2011

Telaga minyak di belakang rumah

Bangun pagi terus tarik getah paip. Isi penuh minyak ke dalam tangki. Nanti kering tangki bila-bila masa boleh isi minyak lagi. Akupun bermurah hati untuk mengisi minyak ke dalam tangki kereta jiran tetangga. Amal jariah juga tu..
.
.
.
.
.
.
.
.
.
Semuanya angan-angan, berangan tidak sudah. Bila harga minyak naik lagi menjadi RM2.90 malam ini, itulah terfikir..alangkah indahnya jika ada telaga minyak persendirian belakang rumah. Boleh la jimat sedikit (banyak sebenarnya) berbelanja. Ketika harga minyak RM1.80 dulu, RON 97 ini lah yg tuang ke dalam kereta 2nd hand ku dulu. Tapi kini walaupun sudah pakai kereta 1st hand, Kemampuan dan kewajaranku hanya  memilih minyak murah yang pasti kurang sedikit kualitinya. Ringgitku kini sangat mudah cair bak ketul ais di musim panas...........

Sunday, May 1, 2011

Rahsia Youtube


syyyyyy..mau tau rahsia Youtube?
10 Rahsia Youtube Tidak Ramai Orang Tahu

Korang mesti suka layan Youtubekan? Suka letak video Youtube di blog/website anda? Anda perlu tahu trick-trick ini! ini adalah artikel yang sangat menarik yang di petik dari blog isuhangat.

1. Melihat High Quality Videos

Ada video-video yang boleh anda buka dengan versi high quality. Caranya iaitu dengan menambah beberapa tulisan ini di belakang link URL video yang anda buka:

* &fmt=18, untuk melihat versi stereo, resolusi 480 x 270.
* &fmt=22 untuk melihat versi stereo, resolusi 1280 x 720.

Setelah anda menambah salah satu kod di atas pada alamat URL video di browser anda kemudian menekan Enter atau Go, maka paparan video Youtube yang anda buka akan menjadi lebih lebar dengan kualiti yang lebih baik.

2. Embed High Quality Video di blog anda

Trick sebelumya berguna untuk melihat video yang high quality di Youtube. Semasa embed alias mencantumkan video kualiti bagus tersebut di blog anda, tambahkan kod berikut di akhir URL: &ap=%2526fmt%3D18 atau &ap=%2526fmt%3D22.

3. Skip Terus ke Bahagian yang Menarik

Semasa membuka sebuah video di Youtube, kita boleh langsung skip ke minit tertentu? Jadi misalnya ada sebuah video yang panjang, yang sebenarnya moment menariknya ada di minit 03:14, kita tidak perlu menunggu sampai videonya berputar hingga ke minit itu. Cukup tambahkan #t=03m14s di belakang URL, contoh: http://www.youtube.com/watch?v=YPQ_N4imYVE#t=03m14s

4. Sembunyikan Search Box

Semasa anda hover atau melayangkan pointer mouse anda di atas sebuah video Youtube yang di-embed dalam sebuah blog, biasanya akan muncul Search Box. Jika anda tidak ingin perkara terjadi, tambahkan &showsearch=0 di belakang URL yang anda embed.

5. Meng-embed Hanya Bahagian Tertentu dari Video

Anda boleh menambahkan &start=30 di akhir URL yang anda embed, supaya boleh terus skip ke saat ke-30.

6. Video yang di-Embed boleh Autoplay

Biasanya video yang di-embed berjalan semasa tombol Play-nya diklik. Tapi jika anda mahu video tersebut secara auto di halaman website tempat anda embeded video itu dibuka, tambahkan &auto*play=1 di akhir link URL video tersebut.

7. Membuat video yang di-Embed Berulang-ulang automatik

Tambahkan &loop=1 untuk membuat video yang anda embed automatik terus berulang alias looping.

8. Tidak Menunjukkan Related Videos

Jika anda meng-embed sebuah video Youtube di blog anda, biasanya muncul link atau gambar menuju ke video lain yang berkaitan. Jika anda tidak mahu itu terjadi, tambahkan &rel=0 di belakang URL video yang anda embed.

9. Download Video

Ada banyak cara untuk download video dari youtube,seperti dengan Keepvid.com. Namun trik ini boleh juga dicuba, semasa anda membuka link video tertentu, ganti saja perkataaan youtube.com di link anda dengan kickyoutube.com. anda akan automatik akan ke website kickyoutube di mana anda boleh download video tersebut dengan mudah.

10. Game Snake

Tahukah anda , kita boleh main game snakes semasa buffering video di youtube.
Gini caranya, semasa buffering video akan muncul satu bulatan yang bergerak melingkar ditengah tengah video. Itu sebenarnya ularnya.Klik mouse atas video dan tekan sahaja button arah panah atas pada keyboard. Kemudia ular tersebut boleh bergerak mengikut button yg anda tekan.

sebagai hadiah kepada pembaca yang sudi menjengah blog kita layan youtube ini. Boleh praktis..

Tuesday, April 26, 2011

Sekolah Berprestasi Tinggi : Sudah bersediakah?

Tahun 2010 merupakan tahun bermakna bagi warga sekolah apabila menerima imbuhan 'new deal' setelah mencapai tahap yg dikehendaki dalam NKRA. Walaupun imbuhan itu belum diagihkan lagi tetapi seluruh warga sekolah dilihat gembira apabila keikhlasan mereka bertugas selama ini mendapat penghargaan setimpal.

Tahun 2011 mendapat cabaran baru pula apabila dicalonkan di kalangan lima buah sekolah Maran untuk mengisi tempat Sekolah Berprestasi Tinggi (SBT) dan juga Sekolah Kluster. Kedua-duanya merupakan pengiktirafan tertinggi dalam hirarki Pendidikan. Dengan keupayaan tersedia, mampukah kita memperolehinya?

Sementelahan pula di awal 2011 ini seluruh warga terkejut apabila tuan guru besar sakit dan dikejarkan ke Hospital Pakar Kuantan dan seterusnya mendapat rawatan susulan pula di HUKM. Sehingga catatan ini ditulis, tuan guru besar masih mendapat rawatan. Semoga beliau sembuh dengan segera dan dapat bertugas seperti sedia kala. Itulah doa seluruh warga sekolah.

Manakala, seperti yang dibicarakan awal lagi, Pemantauan untuk tujuan SBT dan sekolah kluster ini akan berlangsung pada bulan Jun nanti. Mesyuarat dan bicara tentang dua perkara ini telahpun di uar-uarkan. Warga sekolah mulai sibuk. Soalnya dapatkah memperolehi pencapaian ini dengan keupayaan yang sedia ada. Layak kah?, mampukah?.

Perkembangan mutakhir sistem pendidikan di Malaysia kini menuntut kebijaksanaan pendokongnya untuk merealisasikan misi dan visi pendidikan negara. Visi Kementerian Pelajaran Malaysia adalah menzahirkan sistem pendidikan berkualiti bertaraf dunia dan menjadikan Malaysia sebagai pusat kecemerlangan ilmu.

Justeru itu bagi menyahut cabaran tersebut, maka sekolah berprestasi tinggi adalah merupakan satu alternatif terbaik untuk dicapai. Merujuk kepada pelbagai pendapat pengkaji-pengkaji seperti Morrison,K. Hopkins, D. Smith dan lain-lain lagi adalah jelas bahawa sekolah yang berprestasi tinggi boleh dicapai dan direalisasikan sebagai satu instrumen dalam sistem pendidikan di Malaysia.

Ciri-ciri sekolah berprestasi tinggi yang ditetapkan oleh KPM adalah seperti mempunyai kepimpinan pengetua yang dinamis dan berkesan, pengurusan kurikulum yang tersusun, pemantauan ataupun penyeliaan yang baik dan lain-lain lagi. Ini merupakan di antara elemen-elemen yang perlu ada bagi sesebuah sekolah yang dianggap sebagai berprestasi tinggi.

Sesungguhnya sekolah yang berprestasi tinggi bukanlah impian yang tidak boleh menjadi kenyataan, malahan ia adalah sesuatu yang mampu dicapai sekiranya mempunyai komitmen yang tinggi dari semua pihak yang terlibat.

Semua pihak sangat mengharapkan kejayaan sesebuah sekolah terutamanya sekiranya sesebuah sekolah mencapai kejayaan dari segi kurikulum di mana peratus kelulusan bagi sesuatu peperiksaan awam dapat dipertingkatkan. Saban tahun selepas keputusan peperiksaan awam diumumkan, kerajaan dan pelajar serta masyarakat akan memandang kepada peningkatan pencapaian pelajar.

Menurut Mahathir Mohamed (1995) sejarah telah membuktikan kepada kita bahawa negara Jepun dan German yang pernah kalah dalam peperangan dunia telah bangun semula dan lebih maju daripada negara yang mengalahkan mereka . Ini disebabkan mereka berani dan sanggup mengambil risiko serta mempunyai nilai-nilai yang mulia dan berdisiplin di mana ini membolehkan mereka maju dan mencapai kejayaan.

Bagi melahirkan satu generasi yang cemerlang , kerajaan perlu memberi komitmen yang sepenuhnya bagi meningkatkan tahap kecemerlangan pendidikan. Jesteru itu satu reformasi pendidikan bergerak begitu pantas apabila kementerian Pendidikan Malaysia sedang mengadakan berbagai-bagai perubahan yang perlu untuk membangunkan diri pelajar secara menyeluruh seperti memperkenalkan penggunaan komputer sejajar dengan zaman ledakan maklumat , menubuhkan sekolah Bestari dan sebagainya. Ini adalah kerana sistem pendidikan merupakan wadah utama untuk mengubah pemikiran dan sahsiah pelajar dan menjadi alat terpenting untuk menjayakan pembangunan negara.

Bagi mencapai tujuan tersebut, keperluan untuk menjadikan sesebuah sekolah itu sebagai sebuah sekolah berprestasi tinggi adalah diperlukan. Sesebuah sekolah itu dikatakan berjaya sekiranya mencapai prestasi yang baik di dalam akademik, iklim sekolah yang merangsangkan pengajaran dan pembelajaran, komitmen di kalangan guru, ibubapa , waris dan seluruh masyarakat malahan kepada gaya kepemimpinan pihak pengurusan sekolah tersebut.

Menurut Sulaiman Masri (1996) , keluarga yang bahagia akan dapat melahirkan budaya cemerlang di kalangan anak-anak. Begitulah juga di dalam melahirkan sebuah sekolah yang berjaya di mana keadaan sekolah yang bahagia di kalangan warga sekolah akan menjamin berlakunya proses pengajaran dan pembelajaran yang sempurna di kalangan pelajar-pelajar. Jesteru itu maka golongan muda akan membesar sebagai seorang individu yang berkualiti di mana mereka akan bersedia memberikan sumbangan kepada pembangunan negara.

Oliver (1994) telah menurunkan suatu model komitmen yang menghubungkan ciri-ciri organisasi dan ciri-ciri individu . Dalam model ini , beliau menyatakan jangkaan individu terhadap kerja disatukan dengan keadaan persekitaran kerja bagi menghasilkan persepsi. Bagaimana persepsi ini mencetuskan sikap serta perlakuan adalah bergantung kepada nilai-nilai individu serta keadaan persekitaran. Sebagai contohnya , amalan penyeliaan , ganjaran dan sebagainya. Sikap serta perlakuan ini akan menjadi daya pendorong kepada cara kerja individu dalam satu bentuk sosialisasi , perubahan sikap dan persekitaran kerja yang baik di dalam membentuk nama serta nilai kumpulan. Ini adalah berkaitan dengan usaha bagi mencapai kejayaan sesebuah sekolah itu di mana setiap insan yang terlibat sama-sama mengemblengkan tenaga bagi mencapai tujuan yang tersebut.

KONSEP SEKOLAH BERPRESTASI TINGGI

Bagi tujuan rujuk, sekolah berprestasi tinggi boleh ditakrifkan sebagi sebuah sekolah yang bukan sahaja mencapai kecemerlangan akademik yang baik malahan memberi suasana yang selesa dan teratur serta mempunyai rasa tanggungjawab di kalangan pihak pengurusan , guru-guru dan pelajar-pelajar bagi mencapai aspirasi yang terkandung di dalam Falsafah Pendidikan Negara.

ELEMEN-ELEMEN SEKOLAH BERPRESTASI TINGGI

Kepemimpinan Pengetua yang dinamis dan berkesan:

Penampilan diri
· Kesihatan fizikal dan mental yang sihat
· Beramanah , ikhlas, ada sense of humor dan tidak mementingkan diri sendiri
· Berkeyakinan diri yang tinggi

Mahir berkomunikasi
Ketrampilan pentadbiran

Kebolehan menganalisa masalah
1.Kebolehan membuat keputusan
2.Keperluan pengurusan organisasi
3.Sensitiviti

Ketrampilan interpersonal
1. Kemahiran kaunseling
2.Kemahiran membina pasukan
3.Kemahiran penyelesaian konflik
4.Kemahiran pengurusan tekanan dan masa
5.Akauntabiliti

Pengurusan kurikulum yang tersusun
1.Pengurusan Pra Pengajaran dan Pembelajaran
■ Ketentuan sistem kelas yang akan digunakan
■Jadual waktu kurikulum
■Pemilihan guru untuk mengajar sesuatu matapelajaran
■Perancangan dan persediaan Pengajaran dan Pembelajaran
■Penentuan set pelajar

2.Pengurusan semasa pengajaran dan pembelajaran
a. Kaedah mengajar
b. Penggunaan ABM
c.Penilaian atau tugasan


3. Pemantauan P & P
a. Rondaan – mempastikan ada guru mengajar dan proses P & P berjalan
b. Pencerapan pengajaran guru
· Kekuatan dan kekurangan dari segi isi
· Teknik pengajaran
· Respon pelajar ke atas pengajaran yang dibuat
c. Semakan buku nota dan latihan pelajar
• Memenuhi kuota latihan
• Menghabiskan sukatan pelajaran
• Kualiti pemeriksaan buku-buku ringkasan
• Kerja-kerja pemulihan

4.Penyemakan buku rekod pengajaran guru
• Perancangan tahunan , penggal , mingguan dan harian

5.Ujian dan peperiksaan


Model Penyeliaan

1. Penyeliaan klinikal
2.Penyeliaan kendiri

Kecemerlangan disiplin

· Sahsiah
· Berpakaian kemas
· Rambut yang kemas dan pendek
· Tingkah laku
· Sopan santun
· Baik tutur kata
· Kehadiran ke sekolah
· Tidak ponteng sekolah
· Hadir di dalam kegiatan kokurikulum
· Menyertakan surat waris atau doktor jika tidak hadir ke sekolah

Guru Berkesan

· Dapat menghasilkan sesuatu menerusi pengajaran
· Memiliki ciri-ciri personel tertentu
· Melakukan sesuatu dalam tugas mengajar

Model Fasilitator
· Sahsiah
· Profesional
- Teknologi
· Motivasi
· Pengurusan bilik darjah
· Strategi , kaedah,teknik

Kesimpulannya, huraian ini membincangkan elemen-elemen yang sesuai bagi menganggap sesebuah sekolah itu sebagai sebuah sekolah yang berprestasi tinggi dan langkah-langkah yang sesuai bagi mencapaikan matlamat tersebut. Ini termasuklah dari aspek yang utama iaitu aspek pengajaran dan pembelajaran.Di samping itu , dimasukkan juga aspek-aspek lain yang difikirkan perlu di dalam usaha meningkatkan pencapaian akademik serta pengurusan kurikulum dan kokurikulum di sesebuah sekolah.

Diharapkan artikel ini dapat membantu kita menyediakan diri dalam menaikkan kualiti sedia supaya selaras dengan hasrat KPM menentukan ciri-ciri sekolah berprestasi tinggi. Khasnya membantu pengurusan sekolah melakukan penyeliaan.



Sumber rujukan : http://www.mudahbelajar.com/?p=421

Sunday, April 24, 2011

Sudu Harga Lima Sen dan Basikal Tua

Hendak berkongsi pengalaman di tahun 1979 ketika aku mula masuk darjah satu, dan tahun-tahun berikutnya yang sangat manis untuk dikenang. Semuanya kerana sudu dan basikal tua. Dua objek menarik yang bila terpandang mengingatkan kisah silam.

Rupanya masa itu baru sahaja kajian semula dasar pelajaran sedang di perakukan (Laporan Jawatankuasa Kabinet 1979 mengkaji dasar pelajaran). Di antara syornya ialah pemakanan tambahan kepada murid sekolah rendah yang di kendalikan oleh Jabatan Perdana Menteri.

Kami mungkin kumpulan terawal memperolehi rancangan makanan tambahan tersebut. Sekarang inipun bantuan tersebut masih berjalan , dikenali sebagai Rancangan Makanan Tambahan (RMT) kelolaan Kementerian Pelajaran.


Waktu itu, sekolah rendah yang aku bersekolah yang agak pedalaman, mungkin terlalu ramai yang layak menyebabkan kesukaran memilih pelajar. Sekolah telah melaksanakan satu sistem yang agak unik, iaitu jual sudu. Harganya 5 sen. Ia juga dilihat sebagai galakan pelajar datang awal ke sekolah. Maknanya siapa yang berhajat kepada makanan tambahan perlu lekas-lekas hadir ke sekolah dapatkan dari pengawas yang bertugas.


Sudu mula dijual sebelum loceng pertama berbunyi. Inilah masalahnya, biasanya aku banyak tidak dapat daripada dapat. Maklumlah berjalan kaki dari rumah menelurusi sawah padi, kebun getah, kampung, deretan kedai, masjid, kawasan kubur baharulah sampai ke sekolah. Punyalah jauh nak ke sekolah.


Bila dah pandai naik basikal bolehlah bawa basikal bapa ke sekolah. Ketika inilah agak kerap dapat peluang beli sudu. Tapi basikal tua tu tinggi, macam basikal Usop Wilcha naik dalam Filem Hantu Mak Limah Balik Kampung. Jadi, kebanyakan naik celah galang. he.. he.. mana ada orang naik macam tu lagi sekarang. Susah betul nak imbang badan. Kerap kali di peringkat awal jatuh ke dalam bendang ketika melalui batas-batas padi. Inilah antara pengalaman indah zaman kanak-kanak ku.



Lama juga naik macam tu sehingga kaki tinggi sikit naik betul-betul duduk atas pelana. Bila keputusan Penilaian Darjah Lima keluar dapat 3A. Bapa belikan hadiah basikal BMX, warna biru. Sayang betul basikal baru ku itu. Lebih kurang beginilah basikal tu tapi berpalang. Selepas 5 tahun baru basikal tu rosak jadi besi buruk.

Sesungguhnya pegalaman silam adalah lampu suluh pada denai jalan di hadapan..............

Wednesday, April 20, 2011

Enam Produk Kosmetik Dikesan Mengandungi Racun Berjadual

Orang ramai dinasihatkan supaya mengelak daripada membeli dan mengguna enam produk kosmetik jenama terkenal berikutan pengesanan Racun Berjadual seperti dexamethasone, hydroquinone dan tretinoin yang boleh memberi pelbagai kesan sampingan kepada pengguna.

Pengarah Kanan Perkhidmatan Farmasi Kementerian Kesihatan Datuk Eisah A.Rahman berkata enam produk tersebut ialah BML HB Lotion, Krim Malam Shana, Natasya Gold Krim Herba, Biotox Whitening Hydro Cream, Yoko Whitening Cream dan Sue Beauty Night Treatment Cream.

"Penggunaan dexamethasone, hydroquinone dan tretinoin dalam produk kosmetik adalah tidak dibenarkan dan hanya boleh digunakan dengan nasihat profesional kesihatan," katanya dalam kenyataan di sini, Rabu.

Beliau berkata tretinoin boleh menyebabkan kemerahan pada kulit yang disapu, ketidakselesaan, kulit mengelupas dan hipersensitif kepada cahaya matahari manakala hydroquinone pula boleh menyebabkan kemerahan pada kulit yang disapu, ketidakselesaan, perubahan warna kulit yang tidak diingini dan kulit menjadi hipersensitif di samping menghalang proses pigmentasi (depigmentasi).

"Proses depigmentasi mengurangkan perlindungan ke atas kulit daripada pancaran ultra ungu dan sinaran matahari berlebihan yang boleh memberi risiko kanser kulit.

"Depigmentasi berlebihan berbahaya kepada penduduk yang tinggal di kawasan iklim tropika," katanya.

Eisah berkata dexamethasone pula adalah sejenis steroid, apabila digunakan secara topikal boleh menyebabkan beberapa kesan sampingan antaranya iritasi kulit, kulit kering, jerawat, kulit menjadi nipis dan meningkatkan risiko jangkitan kuman.

Sehubungan itu, katanya sesiapa yang mempunyai stok produk terbabit dinasihatkan menghentikan penjualan, pengedaran atau penggunaan produk berkenaan dengan serta-merta. - BERNAMA

sumber : http://mstar.com.my/berita/cerita.asp?file=/2011/4/20/

Orang perempuan yang ingin nampak cantik, kena fikirkan juga tentang kesan jangka panjang aspek kesihatan. Pilihlah produk yang halal dan tidak mudarat kesihatan.

Monday, April 18, 2011

Di suatu masa dulu







tiba tiba satu-satu persatu nama menerjah kotak fikirku, bertalu-talu bagai air di empangan yang dibuka. Sedangkan berpuluh tahun ia menghilang.





Friday, March 11, 2011

Saman Ekor: Di antara peraturan dan prosedur

Ramai yang kena saman ekor baru-baru ni. Maka bersesak-sesaklah menjelaskan saman. Ramai yang lari budget bulan ini. Memang patut kena saman bagi yang melanggar peraturan. Ada yang akur kerana memangpun berada di dalam kenderaan dan lokasi yang dinyatakan. Ada yang tidak puas hati. Terutama tentang prosedur. Ini satu penjelasan tentang isu Saman ekor oleh ZULHAZMI SHARIFF Penasihat Undang-Undang Jawatankuasa Kempen Anti Saman Ekor (KASE).

Saya ingin merujuk kepada siaran akhbar Berita Harian bertarikh 11/3/2011 yang memetik ulasan seorang Pakar Perlembagaan Profesor Dr Rohimi Shapiee. Saya amat dukacita dengan perkembangan dan ulasan tersebut yang melabelkan pihak-pihak yang menggalakkan rakyat membayar saman sebagai sebagai nakal dan menggalakkan pemandu supaya terus melanggar undang-undang.


Saya ingin tegaskan pendirian kami di Jawatankuasa Kempen Anti saman Ekor (KASE) bahawa kami tidak sekali-kali bersetuju dan menggalakkan pemandu-pemandu kenderaan memandu tidak mengikut peraturan. Setiap pemandu mestilah memandu dengan berhemah kerana jalanraya bukan harta persendirian tetapi hak bersama. Kami juga tidak bersetuju dengan penguatkuasaan yang tidak mengikut peraturan sedia ada. Atas hujah dan pendirian ini, kami melancarkan Kempen Anti Saman Ekor (KASE) iaitu bertujuan memberikan penerangan tentang hak rakyat yang dijamin oleh Perlembagaan, prinsip keadilan dan pematuhan peraturan serta prosedur tindakan undang-undang.


Tidak pernah pada bila-bila masa dan ketika, Kami menyatakan bahawa Saman Ekor yang dikeluarkan oleh PDRM adalah bertentangan dengan Perlembagaan dan Akta. Jika ada, saya merasakan kenyataan dan pendirian kami telah disalah tafsir. Saya ingin memperbetulkan pemahaman dan persepsi sesiapa sahaja termasuk Pakar Perlembagaan tersebut supaya sebelum membuat sebarang ulasan atau komen, FAHAMI dahulu apa isu yang dibawa dan ditimbulkan.


Saya ingin menegaskan bahawa Saman Ekor yang dikatakan saman itu sebenarnya bukan saman tetapi hanya sekadar notis meminta maklumat pemandu daripada pemilik kenderaan yang dikeluarkan mengikut Seksyen 115 (1) Akta Pengangkutan Jalan 1987. Notis ini disebut sebagai Pol 170A. Fakta ini tidak pernah disangkal malah diakui oleh Kementerian Dalam Negeri, PDRM malah Timbalan Menteri Pengangkutan di dalam Dewan Rakyat. Saya mohon kerjasama pihak-pihak yang ingin membuat ulasan supaya lebih rajin membaca daripada membuat ulasan dan komen berasaskan lojik akal fikiran. Pernahkah pihak-pihak yang membuat ulasan ini meneliti setiap patah perkataan yang terkandung di dalam notis Pol 170A tersebut sebelum membuat komen? Baca dan fahami kandungannya dahulu kemudian nyatakan komen dan ulasan.


Mengikut Seksyen 115 (1) APJ 1987 setiap pemilik kenderaan apabila diberikan notis Pol 170A ini hendaklah memberikan maklumat pemandu yang disyaki telah melakukan kesalahan yang dinyatakan di dalam notis tersebut dalam tempoh tujuh (7) hari dari tarikh notis diterima. Kegagalan memberikan maklumat boleh dianggap melakukan kesalahan melainkan pemilik memuaskan hati mahkamah bahawa beliau tidak tahu siapa yang memandu. Maksud memuaskan hati mahkamah tersebut ialah seseorang pemilik jika ingkar menjawab notis tersebut maka pihak berkuasa iaitu PDRM yang mengeluarkan notis ini hendaklah mengeluarkan suatu notis (Saman) di bawah Seksyen 53(1) Akta Pengangkutan Jalan 1987.


Persoalannya adakah semua prosedur ini diikuti oleh pihak berkuasa iaitu PDRM yang mengeluarkan notis ini?


Bersama Notis Pol 170A ini juga dikepilkan Notis Pol 171 iaitu menawarkan kompaun kepada pemilik kenderaan jika pemilik mengakui kesalahan dan ingin menerima tawaran kompaun, pemilik boleh menjelaskannya. Perlu diambil perhatian bahawa tawaran kompaun ini diberikan melalui Seksyen 120 (1) APJ 1987. Kompaun ini hanyalah semata-mata tawaran. Bukan suatu bentuk hukuman atau denda. Kompaun ini juga mempunyai tempoh sah laku kerana di dalam Notis Pol 171 di perenggan 4 dinyatakan begini “Tawaran ini berkuatkuasa sehingga (tarikh). Sekiranya tiada jawapan selepas tarikh ini, tindakan saman akan diambil”. Ini dengan jelas menunjukkan bahawa kompaun tersebut hanyalah suatu tawaran, dan jika pemilik atau yang disyaki melakukan kesalahan tidak menerima tawaran kompaun tersebut dan enggan membayar, maka mereka hendaklah disaman supaya hadir di Mahkamah menjawap pertuduhan ke atas mereka. Saman ini dikeluarkan mengikut Seksyen 53(1) APJ 1987 yang disebut sebelum ini.


Persoalannya, adakah prosedur ini juga diikuti oleh pihak berkuasa?


Perkembangan yang berlaku sekarang ialah pihak berkuasa iaitu Kementerian dalam Negeri melalui PDRM telah menghukum orang yang disyaki melakukan kesalahan lalu lintas sedangkan mereka tidak pernah dibuktikan melakukan kesalahan. Mereka dihukum dengan alasan tidak membayar kompaun sedangkan kompaun hanyalah tawaran. PDRM pula mengambil kesempatan di atas kurangnya pemahaman rakyat tentang undang-undang dan peraturan telah menghukum dengan meminta JPJ menyenarai hitam kenderaan bertujuan memaksa mereka membayar kompaun. INILAH TINDAKAN YANG BERTENTANGAN DENGAN PERLEMBAGAAN!


Kenapa ia bertentangan dengan Perlembagaan?


a) Kesalahan yang dikatakan telah dilakukan tersebut belum dibuktikan.


Rujuk kembali kepada ulasan asal di atas. Jika Pemilik kenderaan ingkar notis, sepatutnya mereka dihadapkan ke Mahkamah untuk dibuktikan mereka ingkar notis tersebut. Pelbagai persoalan akan timbul di sini. Adakah notis tersebut telah dikeluarkan? Adakah notis tersebut telah diserahkan dengan sempurna?


Notis boleh diserahkan kepada pemilik kenderaan mengikut Seksyen 118 APJ 1987 iaitu dengan pos berdaftar. Jadi pihak berkuasa perlu membuktikan terlebih dahulu notis itu telah dikeluarkan. Kemudian buktikan notis itu telah diserahkan iaitu dengan bukti pengeposan daripada pejabat pos berkaitan. Jika ada bukti tersebut barulah pemilik perlu buktikan kenapa beliau ingkar. Jika beliau telah memuaskan hati mahkamah dengan alasan-alasannya maka kemungkinan akan dilepaskan. Jika tidak dapat memuaskan hati Mahkamah, kemungkinan akan dijatuhkan hukuman kerana ingkar notis. Belum lagi soal memandu melebihi hadlaju. Adakah ini dilakukan dalam situasi sekarang ini? Jawapannya tidak kerana Timbalan Menteri Pengangkutan sendiri mengakui di Dewan Rakyat pada 8/3/2011 bahawa jika seseorang ingkar Notis Pol 170A ini maka mereka secara automatik dianggap melakukan kesalahan. Ini suatu anggapan yang salah di sisi undang-undang.


Jika pemilik atau pemandu disyaki memandu melebihi hadlaju, mereka sepatutnya disaman hadir ke Mahkamah untuk dibuktikan mereka telah melakukan kesalahan tersebut. Adakah ini dilakukan? Tidak! Mereka terus disenarai hitam kerana tidak membayar kompaun. Sepatutnya PDRM membawa mereka ini ke Mahkamah, buktikan mereka memandu melebihi hadlaju. PDRM sentiasa mengatakan mereka mempunyai bukti, jadi buktikan di Mahkamah. Bukan dengan bekerjasama dengan JPJ untuk menyenarai hitam supaya pemilik kenderaan membayar kompaun. Ini salah! Kenapa PDRM tidak membawa mereka ini ke Mahkamah untuk dibuktikan kesalahan? Mungkin PDRM tahu bahawa mereka tidak dapat membuktikan kesalahan tersebut.


Perlu diambil perhatian bahawa APJ 1987 tidak memperuntukkan sebarang penggunaan imej yang dirakam untuk diterima pakai sebagai bukti di Mahkamah. Setelah APJ 1987 dipinda pada 22/12/2010 dan mula berkuatkuasa pada 1/2/2011 barulah imej yang dirakam diterima sebagai bukti di Mahkamah. Ini disebut di dalam seksyen 117 (11) Akta Pengangkutan Jalan (Pindaan) 2010 seperti berikut : Dalam mana-mana prosiding di mana-mana mahkamah, apa-apa imej yang dirakamkan yang dikemukakan oleh pihak pendakwaan bagi apa-apa kesalahan di bawah Akta ini hendaklah diterima sebagai keterangan, dan hendaklah menjadi bukti prima facie bagi fakta yang dinyatakan di dalamnya.


Akan ada pula pihak yang akan mengatakan bahawa gambar boleh diterima sebagai keterangan di Mahkamah mengikut peruntukkan Akta Keterangan 1950. Betul, tetapi gambar bagaimana, bagaimana gambar diambil. Jika boleh digunakan peruntukkan Akta Keterangan 1950, kenapa kerajaan bersusah payah meminda Akta Pengangkutan Jalan 1987 untuk memasukkan penggunaan gambar (imej) sebagai bukti yang boleh diterima?


Apa yang menyedihkan lagi, sudahlah gambar tidak boleh diterima sebagai bukti, para pemandu dan pemilik telah dikenakan bayaran RM10 untuk melihat dan mendapatkan salinan gambar tersebut oleh PDRM. Sudah lah tidak dibuktikan lagi mereka bersalah, mereka dikenakan bayaran untuk membuktikan mereka tidak bersalah. Sistem keadilan apa yang kita guna???


b) Seseorang itu tidak bersalah sehingga dibuktikan bersalah.


Ada dua (2) isu di sini :
a) Pembuktian bersalah; dan
b) Siapa yang boleh menghukum seseorang itu bersalah.


Pembuktian salah.


Seperti yang diulas sebelum ini, adakah semua yang dituduh dan dikeluarkan Saman Ekor ini telah dibuktikan melakukan kesalahan oleh PDRM dan JPJ? Di Mahkamah mana mereka ini dibuktikan bersalah? Jika tidak pernah dibuktikan bersalah, kenapa menghukum?


Siapa yang boleh menghukum seseorang itu bersalah?


Kuasa untuk menghukum ini adalah kuasa Mahkamah. Inilah tujuannya diwujudkan tiga (3) cabang dalam kerajaan iaitu Eksekutif, Perundangan dan Kehakiman. Polis tiada kuasa menghukum. JPJ tiada kuasa menghukum malah kerajaan tiada kuasa menghukum. Hanya Mahkamah sahaja mempunyai kuasa ini. Justeru tindakan menyenarai hitam pemilik kenderaan ini adalah suatu hukuman. Siapa yang menyenarai hitam? Bukan Mahkamah tetapi JPJ. Adakah JPJ telah mendapat perintah Mahkamah untuk menyenarai hitam pemilik kenderaan?


JPJ akan menyatakan mereka mempunyai kuasa di bawah Seksyen 17(1)(d) APJ 1987 untuk menghalang transaksi. Bagaimana kuasa tersebut perlu dibuat? Peruntukkannya menyebut bahawa Pengarah JPJ hendaklah berpuashati bahawa seseorang itu tidak mempunyai “perkara yang belum selesai”. Bagaimana JPJ hendak berpuashati? Mestilah membuat suatu siasatan seperti memberikan peluang membuat representasi kepada pemilik. Ini disebut di dalam Seksyen 17(2) APJ 1987. Adakah ini dibuat? Tanyalah JPJ.


Senario sekarang ini adalah hukum dahulu buktikan kesalahan kemudian. Ini jelas bertentangan dengan prinsip keadilan.


c) Menyenarai hitam bermaksud menghalang rakyat menggunakan harta.


Perkara ini diulas dengan terperinci di dalam kes Leonard Lim Yaw Chiang lwn Director of Jabatan Pengangkutan Jalan Negeri Sarawak & Anor [2009] 6 CLJ 280.


Yang Arif Hakim Mahkamah Tinggi Kuching tersebut telah memutuskan bahawa “perkara yang belum selesai” yang dimaksudkan di dalam Seksyen 17(1)(d) APJ 1987 ialah perkara yang telah dibawa ke mahkamah di mana yang dituduh tidak membela diri.


Mahkamah juga memutuskan bahawa tindakan JPJ Negeri Sarawak menyenarai hitam di bawah Seksyen 17(1)(d) APJ 1987 di atas suatu kesalahan yang belum dibuktikan adalah salah dan bertentangan dengan undang-undang. Malah tindakan tersebut juga dianggap bertentangan dengan Perkara 13 Perlembagaan Persekutuan yang menjamin hak setiap rakyat menggunakan harta mereka.


Akhirnya Mahkamah Tinggi telah membenarkan tuntutan gantirugi terhadap JPJ kerana telah menyebabkan kerugian kepada pemohon di dalam kes itu akibat kehilangan penggunaan harta beliau iaitu kereta yang disenarai hitam.


Justeru saya ingin mengambil peluang ini untuk memperbetulkan persepsi dan pemahaman sesetengah pihak supaya apa yang diperjuangkan dan dibahaskan ini adalah isu penyalahgunaan proses keadilan. FAHAMI ISU SEBENAR! ANDA MAMPU MENGUBAHNYA!




source:http://milosuam.blogspot.com/2011/03/kase-sanggah-kenyataan-profesor.html#ixzz1GKzDIjR5

Friday, February 25, 2011

Hitler mati sebagai seorang Islam ?




Ini adalah ulasan sebuah buku berkaitan tentang misteri seorang lelaki nazi paling terkenal dalam sejarah perang. Hitler dibuktikan kehadirannya di Indonesia sehingga akhir hayatnya iaitu dalam Islam. Sejauh mana keesahanya? Lihat ulasan penuh dalam blog saya http://sebelum-mata-terlena.blogspot.com/ ......

Catatan ini diperolehi daripada ulasan Ibnu hasyim, seorang penulis dan pengembara yang banyak menulis tentang kisah pengembaraan beliau. SEBENTAR tadi kawanku menelefon dari Jakarta memberitahu, sebuah buku yang menarik. Hitler masuk Islam dan mati dalam Islam di Indonesia. Katanya. Aku pun mencari-cari maklumat mengenainya.

"Buku kontroversi kematian Hitler memang baik untuk diulas. Atas dasar itulah kira-kira buku ini dicetak untuk khalayak. " Begitu ulasan pengarangnya.

•Buku berjudul 'Hitler Mati di Indonesia Rahasia yang terkuak'
•Penulis: Ir KGPH Soeryo Goeritno, Msc.
•Penerbit:Titik Media Publisher 2010.
•119 halaman.
Ulasan dari pengarangnya..

Bab Satu, Pendahuluan: Buku ini ditulis untuk mengungkap misteri kematian Hitler yang sebenarnya, itulah isi dari bab pendahuluan. Buku ini memang bukan merupakan buku sejarah, tetapi sebuah buku yang mengungkapkan sisi lain dari sejarah kelam yang dialami oleh bangsa Eropa, khususnya bangsa Jerman pada masa Perang Dunia ke 11 yang penuh dengan kekejaman yang pernah terjadi pada umat manusia.

Dari sekian banyak informasi yang ada tentang kematian Hitler, tidak ada yang dapat menyebutkan secara pasti apa penyebab kematian sang diktator Nazi ini. Versi yang paling populer menyebutkan bahwa Hitler tewas bunuh diri dengan cara menembak dirinya sendiri dan minum racun sianida pada 30 April 1945, saat Jerman diduduki oleh Uni Soviet.

Meski sejumlah ahli sejarah ragu Hitler menembak dirinya, dan menduga hal itu hanyalah propaganda Nazi untuk menjadikan Hitler sebagai pahlawan. Namun, lubang pada potongan tengkorak itu tampak menguatkan argumen tersebut ketika tengkorak itu dipamerkan di Moskow tahun 2000. Bagaimana dan kapan Hitler meninggal sekarang ini masih diselimuti misteri.

Bab Dua, Misteri Kematian Hitler: Pada bab ini dapat dijumpai penjelasan tentang penyebab dan kapan Hitler mati dari beberapa versi. Ada kematian versi Jerman, versi Rusia, dan versi para peneliti atau ilmuwan.

Dari sekian banyak informasi yang ada tentang kematian Hitler, tidak ada yang dapat menyebutkan secara pasti apa penyebab kematian sang diktator Nazi ini. Versi yang paling populer menyebutkan bahwa Hitler bunuh diri dengan cara menembak dirinya sendiri dan minum racun sianida pada 30 April 1945, saat Jerman diduduki oleh Uni Soviet. Itu menurut versi Jerman, seperti yang diceritakan oleh Flegel, salah satu perawat Hitler dan petinggi Nazi lainnya saat di dalam bunker.

Dan menurut versi Rusia, yang dinyatakan oleh seorang pejabat tinggi dinas rahasia Rusia, KGB, yang mengklaim, bahwa Adolf Hitler mengakhiri hidupnya tidak dengan menembak dirinya sendiri, tetapi dengan meminum racun sianida. Seperti yang dinyatakan oleh Letnan Jenderal Vasily Khristoforov, staf arsip untuk dinas keamanan FSB Rusia, “Paramedia militer Uni Soviet kala itu telah memastikan bahwa Hitler dan Eva Braun tewas setelah minim racun sianida pada 30 April 1945.”

Dan versi kematian yang terakhir adalah menurut pendapat umum, dalam hal ini diwakili oleh para ilmuwan. Sudah lama sebenarnya para ilmuwan dan ahli sejarah menyatakan bahwa potongan tengkorak yang telah diambil dari luar bunker Hitler oleh tentara Rusia dan selama ini disimpan intelijen Soviet itu akan menjadi bukti yang meyakinkan bahwa menembak dirinya hingga tewas setelah minum pil sianida pada 30 April 1945.

Akhirnya dilakukan analisis DNA terhadap potongan tengkorak itu oleh peneliti Amerika, dan mereka menyatakan, “kami tahu tengkorak itu berhubungan dengan seorang perempuan berusia antara 20 dan 40 tahun,” kata ahli arkelogi Nick Bellantoni dari Universitas Connecticut, AS, dikutip dari Dailymail. “Tulang itu kelihatan sangat tipis, tulang tengkorak laki-laki cenderung lebih kuat. Dan persambungan di mana lempengan tengkorak itu menyatu tampak berhubungan dengan seseorang yang berusia kurang dari 40 tahun. Hitler pada April 1945 berusia 56 tahun.

Dengan adanya hasil tes DNA tersebut, berarti sejarah kematian Hitler menjadi sebuah misteri kembali, dan para ahli teori konspirasi harus memikirkan kembali kemungkinan-kemungkinan lain tentang kematian Hitler, seperti mungkin saja Hitler tidak mati dalam bunker.

Bab Tiga, Sekilas Tentang Adolf Hitler: Mengenai masa kecil, masa remaja, sampai dengan ketika menjadi seorang diktator, dapat dilihat pada bab ini. Hitler kecil adalah seorang anak yang tertolak, ayahnya sangat membencinya dan mengenggap perilakunya yang “antisosial” sebagai sebuah kutukan. Ayahnya seorang yang keras dalam mendidik anak, sedang ibunya (Klara) sangat baik kepadanya. Masa kecil yang diliputi dengan kebencian dari ayahnya inilah yang memberikan andil besar dalam pembentukan mental dan kejiwaan Hitler saat dewasa.

Ketika hidupnya sulit, Perang Dunia 1 pun pecah. Tanpa ragu-ragu Hitler mendaftar menjadi tentara dengan pangkat Kopral, bertugas di medan perang di barisan paling depan. Kecewa dengan kekalahan Jerman di Perang Dunia 1, Hitler pun masuk menjadi Anggota Partai Buruh yang kemudian menjadi NSDAP (National Socialistische Deutsche Arbeiter Partei). Tahun 1920, Hitler menjadi Kepala Bagian Propaganda, disinilah terlihat bakat Hitler di bidang pidato dan agitasi.

Satu tahun kemudian, 1921, akhirnya Hitler menjadi ketua partai. Akhirnya pada tahun 1962 Hitler mendapatkan wewenang mutlak dari partainya. Dan Hitler adalah seorang orator ulung,”singa podium”, ahli pidato yang bisa menghipnotis massa pendengarnya. Hitler adalah politikus handal dan berhasil membangun pencitraan yang sukses melalui propaganda.

Ia berhasil membangun opini menjadi sebuah kekuatan dahsyat yang sukses melalui propaganda. Ia berhasil membangun opini menjadi sebuah kekuatan dahsyat yang ditakuti. Ia juga berhasil membangun opini sebagai fuhrer atau pemimpin yang dapat dipercaya rakyatnya, membawa bangsanya ke puncak kejayaan.

Bab Empat, Bukti-Bukti Hitler di Indonesia: Di dalam bab empat ini, Anda bisa jumpai penjelasan mengenai, bagaimana caranya Hitler sampai ke Indonesia, bisa menjadi WNI, dan bekerja menjadi seorang dokter di Rumah Sakit Umum Sumbawa Besar, dan sampai dengan pertemuan Hitler dengan seorang wanita sunda yang akhirnya menjadi istrinya. Juga tentang kesaksian dr Sosro Husodo saat bertemu dengan Hitler ketika di Sumbawa Besar. Dan semuanya dilengkapi dengan dokumen-dokumen pendukung serta foto-foto yang akurat.

Hitler yang terkenal sangat bengis di abad ke 20, ternyata bersembunyi di Indonesia sejak tahun 1954 sampai dengan tahun 1970, yang kemudian tercium oleh Sekutu (AS, Uni Sovyet, Inggris dan Prancis) yang selanjutnya diusut oleh Pemerintah Israel yang terus-menerus mengejar para tokoh Nazi.

Pada tahun 1954 Adolf Hitler masuk ke Indonesia dengan menggunakan nama palsu, dr Poch. Pada awalnya dr Poch tinggal di Dompu lalu pindah ke Bima, selanjutnya pindah ke Kabupaten Sumbawa Besar, kemudian bekerja menjadi dokter di Rumah Sakit Umum Kabupaten Sumbawa Besar. Seluruh penduduk pulau Sumbawa Besar. Seluruh penduduk pulau Sumbawa kenal dengan dokter ini, yang di panggil “dokter Jerman”.

Salah satu peninggalan Adolf Hitler meninggal pada tanggal 15 Januari 1970 di Surabaya, yaitu buku catatan kecil berwarna cokelat ukuran 9x16 cm dengan tebal 44 cm. Buku ini mempunyai arti yang sangat besar, karena merupakan bukti otentik yang menyatakan bahwa “dr Poch” adalah dewa-Nazi Adolf Hitler.

Kemudian Hitler bertemu dengan seorang gadis bernama Sulaesih yang sedang menggembara ke Sumbawa Besar, yang akhirnya dilamar oleh Hitler. Tidak lama setelah dr Poch melamar Sulaesih, beliau memeluk agama Islam pada tahun 1964, yang disaksikan oleh Ketua Kantor Agama di Sumbawa, (tapi sayang Sulaesih lupa namanya) dan mengganti namanya menjadi Abdul Kohar. Pada tahun 1965 Hitler pun menikahinya.

Bab Lima, Hitler Mati di Indonesia: Bab ini berisi tentang pengakuan Hitler kepada istrinya yang berasal dari Indonesia, Sulaesih, bahwa dia adalah memang Hitler yang sebenarnya, Der Fuhrer. Apa saja kegiatan Hitler sebelum dia meninggal. Di dalam bab ini juga terdapat pernyataan Stanlin, bahwa yang tewas di dalam bunker di Jerman bukanlah Hitler asli. Dan dibagian akhir ini menceritakan bagaimana akhirnya sang diktator itu meninggal di Indonesia.

Selama ini kematian Hitler memang sangat misterius, karena tidak ada saksi yang dapat menunjukkan dimana mayat Hitler ataupun mayat Eva Braun. Di Konferensi Postdam tahun 1945, Stanlin bahwa mayat Hitler dan Eva Braun tidak ditemukan. Stanlin menduga, dewa Nazi ini lolos dan melarikan diri ke Spanyol atau Amerika Latin. Dan tak berapa lama ada kabar yang mengatakan Hitler kabur menggunakan kapal selam ke sebuah pulau.

Tapi tidak ada yang tahu pulau apa dan dimana. Dunia internasional sama sekali tidak menyadarinya bahwa seorang pemimpin Nazi yang sangat kejam itu bersembunyi dengan aman di Sumbawa Besar, sampai meninggal di Surabaya dan dimakamkan di pemakaman umum muslim di Ngagel.

Bab Enam, Penutup: Kematian Diktator Jerman, Adolf Hitler yang diyakini tewas bunuh diri di sebuah bunker, pada tanggal 30 April 1945 di Berlin, tetap masih dipertanyakan dan menjadi misteri. Siapa yang menyaksikan peristiwa di bunker saat Hitler bunuh diri? Tidak ada, sumber cerita tersebut hanya dari mulut ke mulut. Dan pada saat itu, walaupun tidak ada saksi dan bukti yang jelas, pihak sekutu tetap mengumumkan secara resmi bahwa Hitler dan istri, Eva Braun telah meninggal. Bukan tidak mungkin Hitler mati di Indonesia. Karena Indonesia dianggap tempat yang aman, bagi Hitler. Silahkan siapa pun untuk menemukan jawaban yang sesungguhnya.

Demikian ulasan Ir KGPH Soeryo Goeritno, Msc, penulis buku ini.. Sekian, sebagai malkluman. Terima kasih kawanku, kerana memberi maklumat. Wallahu aklam.

Ibnu Hasyim Catatan Santai
alamat e-mail: ibnuhasyim@gmail.com
30 Dis, 2010. KL

sumber : http://www.ibnuhasyim.com/2010/12/hitler-mati-dalam-islam-di-indonesia.html