Followers

nuffnang

Saturday, June 5, 2010

Sejarah Rachel Corrie

Sehari dua ini kita dikejutkan dengan keganasan rejim zionis yang menyerang kapal dan menembak mati berbelas orang awam yang menyertai misi menghantar bekalan makanan dan ubatan ke Gaza. Rakyat Palestine di Gaza telah 3 tahun disekat daripada perhubungan luar. Rakyat Malaysia seramai 12 orang yang ditangkap telahpun selamat kembali ke tanah air. Misi penghantaran bekalan tersebut diteruskan lagi oleh kapal lain yang terselamat daripada diserang iaitu kapal Rachel Corrie. Diberitakan kapal ini juga akhirnya ditahan oleh Zionis walaupun telah sampai ke Gaza. Maknanya misi keseluruhan kali ini telah gagal menyalurkan bantuan ke Gaza.

Kapal terakhir ini yang bernama Rachel Corrie menarik perhatian saya. Kenapa kapal ini dinamakan Rachel Corrie. Bila terbaca artikel-artikel berkaitan, baru saya teringat pernah ada berita tentang pembunuhan rakyat asing pada tahun 2003 yang mempertahankan tanah Palestine dari dijadikan penempatan haram yahudi. Tapi peristiwa itu berlalu begitu sahaja. Tiada gambar yang saya lihat. Lagipun masa itu tengah sibuk menyiapkan Projek Kajian semasa tahun akhir di UKM. Bila mutakhir keganasan Zionis membuas lagi, nama Rachel Corrie terpahat dalam delegasi pada kapal penghantaran.

Ini lah Kapal MV Rachel Corrie


Kapal yang ditaja oleh PGPO ini memang sengaja dinamakan sebagai Rachel Corrie kerana menghormati dan mengenang pengorbanan seorang anak dara rakyat Amerika Syarikat yang terkorban semasa menjadi aktivis rakyat Palestin. Rachel Corrie mati digolek jentolak yahudi semasa mempertahankan rumah dan tanah orang kampung Palestin di Rafah, Gaza. Kejadian malang ini terjadi pada 16 Mac 2003. Rachel Corrie dibunuh Yahudi Laknat ketika berusia 23 tahun.

menurut Ali Abu dalam blog dia " Kalau warganegara Uncle Sam dengan selamba boleh dibunuh sesuka hati oleh Yahudi Laknat, apo la sangat dengan korang. Walhal Amerika Syarikat ni pelindung Yahudi di PBB dan juga ketenteraan. Sepatutnya bagi la sedikit kredit. Ini tidak, langsung dibunuhnya anak dara tu. Tidak mengenang budi langsung. Gorge W. Bush pun anjing jugak sobab tidak membela kematian Rachel Corrie"



Saat-saat kematian Rachel Corrie dirakam oleh lensa rakannya. Dan Yahudi memang mahu ia dirakam untuk diperlihatkan oleh seluruh warga dunia.



Rakan-rakan Rachel Corrie cuba menyelamatkannya tapi sia-sia



memang sedih dan geram..



credit to http://baganutama.blogspot.com/2010/06/harapan-sekarang-terletak-pada-kapal.html

No comments:

Post a Comment