Followers

nuffnang

Wednesday, August 4, 2010

Cerita Pak Pandir 1

Ini Cerita Jenaka zaman dahulu. Di antara cerita jenaka yang diperturunkan dari generasi ke generasi sebagai menghiburkan hati setelah penat bekerja. Cerita penuh ini saya perolehi dari satu blog yang saya nyatakan di akhir cerita pak pandir ini....

Al kisah, maka adalah kononya sebuah hutan. Maka di dalam hutan itu ada dua orang miskin laki isteri. Akan yang lakinya itu bernama Pak Pandir dan isterinya itu bernama Mak Andeh. Ada pun Pak Pandir itu tersangatlah bodoh serta dengan dungunya. Maka kerjanya itu bercucuk tanam pada sepanjang masa.

Dengan hal yang demikian, beberapa lamanya, Mak Andehpun hamillah. Setelah genap bulannya, maka Mak Andeh pun bersalinlah seorang perempuan. Maka Pak Pandirlah bidannya. Telah selamat lalu di peliharakan dengan sepertinya.

Tiada berapa lamanya, dengan takdir Allah, maka kanak-kanak itu pun dapat sakit guam, serta dengan demamnya. Tersangatlah susah hati Mak Andeh, teristimewa pula makan pun tiada berlauk oleh ia pun didalam pantang lagi. Maka Mak Andeh meneriak Pak Pandir, katanya pergilah awak memancing kesungai-sungai itu moga-moga dapat ikan, bolehlah diperbuat lauk. Aku hendak makan pun tidak lalu, kerana tiada berlauk. Dan aku pun hendak pergi tiada lalu, oleh sakit badan ku lagi.

Maka sahut Pak Pandir, aku hendak memancing apa umpannya, Andeh?

Maka jawab isterinya, tangkaplah belalang rusa itu, umpankan pada taut besar kita itu.

Maka jawab Pak Pandir, ya baiklah Andeh.


Maka Pak Pandir pun pergilah membawa tali dan taut serta parang sebilah, lalu berjalan ia masuk kedalam hutan hendak mencari rusa akan umpan tautnya. Ada seketika ia berjalan, sampailah ia kepada suatu repoh muda. Maka terpandanglah olehnya seekor rusa jantan sedang tertidur dengan terlalu nyedarnya. Maka Pak Pandir pun datanglah perlahan-lahan, lalu diikitnya dengan tali tangan dan kaki rusa itu, kemudian di helanya. Maka rusa itu pun terkejutlah jaga lalu bertempek hendak lari, tiadalah dapat lagi oleh sudah di bebatnya seperti lepat. Beberapa pun ia melompat dan menghempas menerajang, makin lama semakin letih. Maka oleh Pak Pandir dihelanya juga tiada berhenti, hingga sampai ke tepi sungai berhampiran dengan rumahnya. Maka disitu hendak ditahankannya taut itu. Kemudian ia pun menebang sebatang kayu akan baur tautnya itu. Telah sudah lalu di cangkukkannyalah mata taut itu kebelakang rusa itu. Maka rusa itu pun menjeritlah oleh kesakitan. Kemudian dicampakkannyalah taut itu kedalam sungai itu. Wah apatah lagi, rusa itu pun menghempas dan berguling-guling oleh kelemasan. Mak Andeh nantilah, kalau taut kita di makan oleh ikan, bolehlah makan lauk.

Maka ujar Mak andeh, baiklah.

Setelah itu, Pak Pandir pun pergilah membuat apa-apa kerjanya. Maka rusa umpan taut Pak Pandir itu pun oleh tersangat sejoknya, menhempaslah ia serta dengan tempeknya yang amat kuat. Maka kedengaranlah kepada Mak Andeh. Ia pun terkejut seraya memanggil Pak Pandir bertanyakan apa bunyi yang demikian dasyatnya itu. Maka jawab Pak Pandir, apa Andeh tak tahukah? Itulah umpan taut yang Andeh suruh tahan tadi.

Maka kata Mak Andeh, apa benda umpannya sampai begitu besar bunyinya? Maka jawab Pak Pandir, kata Andeh tadi cari rusa jantan buat taut. Itulah aku tangkap seekor rusa jantan, aku cangkukkan pada mata taut itu ditengah belakangnya dan kakinya aku ikat.

Kemudian kata Mak Andeh, rusakah yang awak buat umpan itu?

Maka jawab Pak Pandir, yalah rusalah yang aku umpankan taut itu.

Maka Mak Andeh pun marahlah akan Pak Pandir serta dengan tengking herdeknya akan Pak Pandir. Katanya, pergilah ambil bawa kemari taut serta dengan umpannya itu! Sahajakan yang bingong tolol tak boleh diharap sbarang kerja semuanya tak tahu.


Maka Pak Pandir pun segeralah pergi mengambil taut bersama dengan umpanya dihelanya berpusing-pusing hingga sampai kehalamannya seraya berkata, nah Andeh, lihatlah oleh mu apa namanya ini.

Mak Andeh pun datanglah kepintu melihat yang diseret oleh Pak Pandir itu. Wah apabila dilihatnya terkejutlah ia seraya berkata, Cheh, Pak Pandir bodoh, mati bangat. Aku suruh cari belalang rusa membuat umpannya, apa guna di tangkap rusanya pula? Jikalau sudah dapat rusa, usahlah menahan taut lagi, daging ini bukankah lauk juga?

Maka Pak Pandir pun diamlah terkulat-kulat. Kemudian kata Mak Andeh, asah parang itu, boleh disembelih lekas-lekas, kalau lama nanti mati pula rusa ini.

Maka Pak Pandir pun pergilah mengambil goloknya yang berhulu buluh dan disarungkan upih itu, lalu diasahnya sampai tajam. Diberikannya kepada Mak Andeh. Katanya sembelihlah Andeh.
Maka kata Mak Andeh, aku orang perempuan, dimanakan boleh menyembelihnya, aku mana tahu? Andehlah sembelih. Kemudian kata Mak Andeh, sembelihlah boleh aku tunjukkan.

Maka dikatakan oleh Mak Andeh segala pekerjaan menyembelih itu, lalu diperbuatlah oleh Pak Pandir. Maka apabila rusa itu merasa sakit, ia pun menghempaslah dengan sekuat-kuatnya. Maka Pak Pandir pun bersebuklah memegangkan rusa itu dengan sekuat hatinya.

Hatta, rusa itu pun matilah, lalu dilapah oleh Pak Pandir daging rusa itu, separuh dibuat salai dan separuh di panggang dan diperbuat pacak. Barulah separuh masak Pak Pandir pun tampillah meratah daging itu. Maka diintai oleh Mak Andeh akan kelakuan Pak Pandir itu seraya disergahnya. Katanya, Apa Pak Pandir buat meratah daging belum masak lagi itu?

Maka sahut Pak Pandir aku makan sedikit sahaja, Andeh. Nahlah rasa sedikit dahulu.

Maka kata Mak Andeh, tiada aku ingin muntahkan darahlah oleh awak seorang.

Maka Pak Pandir pun diamlah sambil menyalakan api salainya. Setelah masak sekaliannya, lalulah berbahagi dua, Pak Pandir separuh, Mak Andeh separuh. Maka bahagian Pak Pandir ditaruhnya didalam karung, digantung ditulang bumbung. Sehari-hari di panjat dimakannya. Dan bahagian Mak Andeh diserkapnya di bawah kawah, tiada diketahui oleh Pak Pandir.

Setelah habislah salai Pak Pandir, maka Mak Andeh, apabila ia hendak makan dikeluarkannya sediki-sedikit. Telah di lihat oleh Pak Pandir akan Mak Andeh makan berlauk salai lalu dipintanya. Katanya ambilkan aku sedikit, andeh, daging salai itu.

Maka kata Mak Andeh, Pak Pandir punya kemana perginya? Sedangkan awak yang banyak lagi sudah habis, inikan pula aku yang sedikit.

Maka Pak Pandir pun diamlah, makan nasi dengan garam sahaja terkulat-kulat. Maka kasihan hati Mak Andeh, di berinya sekeping daging salai itu seraya katanya, sudah, jangan minta lagi. Sudah habis ya Pak Pandir.

Maka kata Pak Pandir, Kalau habis tiadalah aku hendak lagi. Jika ada, aku hendak juga. Andeh sahaja makan berlauk aku tiada tentu aku tiada lalu makan.

Setelah lepas makan, hari pun malamlah. Hatta, pada keesokan harinya, kata Mak Andeh kepada Pak Pandir, sekarang jerangkan air keapi. Setelah panas suam-suam kuku mandikanlah anakku ini. Aku hendak pergi mencari ubat budak ini.

Maka kata Pak Pandir, baiklah Andeh. Maka Mak Andeh pun pergilah mencari daun genggayang membuat pupuk anaknya kepala anaknya itu. Sepeninggalan Mak Andeh pergi itu, Pak Pandir pun melekat api menjerangkan air di dalam kawah. Ada seketika air itu pun panaslah serta menggelegak sedang gelora. Maka diambilnya anaknya itu, di masaukkannya kedalam kawah itu, lalu matilah menyeringai gusinya serta menggelupas kulitnya. Maka kata Pak Pandir, Amboi sukanya anakku mandi air panas rupanya.

Kemudian lalu diangkatnya budak itu dari dalam kawah, di timang seraya berkata hai suka sangat anakku mandi. Mandilah lagi. Serta di masukkannya pula kedalam kawah itu.

Maka seketika lagi Mak Andeh pun baliklah membawa daun gengganyang akan ubat anaknya, langsung naik kerumah mendapatkan anaknya. Maka dilihatnya tiada anaknya di tempat tidurnya itu. Maka Mak Andeh pun meneriakkan Pak Pandir seraya berkata, kemana perginya anak kita di sini? Maka sahut Pak Pandir, ini bukankah dia, sedang ku mandikan. Cuba juga lihat, terlalu suka dia Andeh.

Maka Mak Andeh pun segeralah pergi kedapur melihat anaknya itu. Terpandanglah si anak itu telah terjeringing di dalam kawah yang sedang mendidih airnya dengan gelora sangat itu. Maka Mak Andeh pun mengucap, demikian katanya, Astaghfirullah! Apa mulanya Pak Pandir demikian? Cheh, Pak Pandir sial bedebah tak mahu ditangkap harimau panjang tujuh, buaya panjang sembilan, supaya bangat matinya. Adakah patut air yang seperti ini panasnya itu dicelurkan kanak-kanak! Amboi, gunung payung, intan gemala, urat rambut batu kepala emak, matilah anakku! Sampainya hati bapamu membunuh akan dikau.

bersambung...Cerita Pak Pandir 2

No comments:

Post a Comment