Followers

nuffnang

Saturday, September 18, 2010

Menjelang peperiksaan




Sewaktu catatan ini di tulis peperiksaan UPSR tinggal lagi 2 hari. Perasaan berdebar kian kencang, walaupun para pelajar yang akan menduduki peperiksaan namun cikgunya yang saban hari mendidik dan membimbing dengan pelbagai gaya dan usaha turut merasa tempiasnya. Malah mungkin lebih lagi terasa debaran berbanding pelajar itu sendiri.





Tanggal 21 September hingga 23 September nanti anak didik ku akan berjuang di dewan peperiksaan. Segala ilmu dan teknik telah dicurahkan. Latihan dan projek tidak terkira. Dari "Mat Jul", "UMPAN", "Gempur" dsbnya. Harap mereka semua dapat menjawab dengan senang dan tidak melakukan kesilapan mudah.



Pelajar di peringkat rendah berbeza dengan pelajar menengah yang lebih bermotivasi dan matang dalam mengejar impian masing. Pelajar di peringkat rendah dari A-Z memerlukan tunjuk ajar dan dorongan. Bahkan ada pelajar yang tidak kisah pun dengan peperiksaan dan tidak merasa apa-apa kepentinganpun. Maka kerana itulah bimbingan berterusan terpaksa dilakukan. Maka timbullah persepsi yang cikgu-cikgu itu yang lebih-lebih berbanding pelajar. Tidak kisahlah apa persepsi orang yang penting dapat bekerja dengan seronok dan menikmati kepuasannya apabila anak didik dapat mencapai keputusan yang baik nanti.





Tetapi cabaran terbesar bagiku tahun ini ialah kumpulan pelajar yang berada di pelbagai kebolehan yang agak besar jumlahnya, dan markah nilai mula merekapun agak yang rendah berbanding tahun sebelum ini. Maka cabaran mencari emas di dalam batu dan kemudian menempanya menjadi hiasan menarik tentunya agak sukar berbanding membentuk cincin-gelang dari jongkong emas tersedia .






Lantaran pula peperiksaan kali ini betul-betul selepas cuti aidilfitri. Harap para pelajar tidak hilang tumpuan dan tips penting yang dititip selama ini, harap tidaklah berterbangan bersama percikan bunga api atau dentuman mercun, atau terurai awal bersama kuih-muih ketupat lemang, atau mengecut di memori dek penangan ketakutan cerita seram yang bersiaran di semua TV sepanjang awal syawal baru-baru ini.





Semoga semua anak didikku dapat mencapai keputusan yang baik. Semuanya tidak mustahil !

1 comment:

  1. keputusan UPSR: Alhamdulillah......... Fokus 6DT2, Lihat perbandingan Result UPSR berbanding nilai mula di sebelahnya

    A 13 orang ..... 0 orang
    B 8 orang ..... 3 orang
    C 6 orang ..... 8 orang
    -----------------------------
    D 1 orang ..... 10 orang
    E 0 orang ..... 6 orang

    Teringat juga umpatan dan kutukan orang sebelum ini ....

    ReplyDelete