Followers

nuffnang

Sunday, October 31, 2010

buah sulung..hangpa tau buah apa ni?



Syoknya, dah berbuah. Dah lama tak makan buah ini. Masa kecil-kecil dulu ada juga jumpa. Sekarang dah payah nak jumpa. Khabarnya asal pokok ni dari Amerika Utara dan saya sangat teruja untuk menanam di rumah bila jumpa benih pokok ni di rumah jiran. Dengan menggunakan kaedah paling mudah iaitu keratan batang. Saya membenam ke dalam polybag dan kini dahpun berbuah.

Mudah sungguh ia tumbuh dan berbuah. Adakah cuaca di kawasan rumah sudah menghampiri iklim di Amerika? tentunya tidak. Pokok anggur ku yang kerap meluruh dan merimbun sampai sekarang tak berbuah-buah lagi.



Longan ku yang berasal dari Thailandpun berkali-kali sudah menghasilkan buah walaupun sesekali musim buahnya tidak banyak dan kecil-kecil. Tapi ia sangat yang menyeronokkan.

Kembali kepada buah berbulu di atas. Kalau hangpa semua nak tahu itulah buah mulberi atau nama Saintifiknya Morus L. , atau nama lain dikenali sebagai Kertau, mulberi,toot(parsi)dan shahtoot, yang dalam Famili- Moraceae .



Mulberi merupakan tumbuhan yang mempunyai banyak kegunaanya.Ia merupakan sejenis pokok kecil dengan ketinggian antara 1 hingg 6 meter.Tergolong dalam genus Morus , terdapat pelbagai jenis mulberi antaranya mulberi hitam (morus nigra), mulberi putih (morus alba), mulberi merah (morus rubra) dan pelbagai jenis lagi. Yang saya tanam ialah jenis merah.


Buahnya yang masih muda agak bergetah dan elakkan dari dimakan kerana walaupun tidak kuat, ia masih mempunyai ciri halusigenik(seperti buah-buah mudah yang lain contohnya buah mangga). Buah yang masak tidak lagi bergetah dan tidak lagi mengandungi ciri halusigenik.

Mulberi ini boleh membiak melalui dua cara pembiakan utama iaitu biji benih dan keratan batang. Walaupun kaedah keratan batang lebih mudah menghasilkan anak benih berbanding biji benih, anak pokok yang dihasilkan dengan biji benih lebih sihat dan cantik bentuknya berbanding dangan pembiakan melalui keratan batang.

Buah mulberi yang manis dan isinya yang lembut berair apabila masak sangat sesuai dipelbagaikan ke dalam masakan seperti pai, tat, kek dan juga dijadikan jus. Ia juga boleh dimakan begitu sahaja kerana rasanya yang manis dan lazat itu.Mulberi hitam mempunyai rasa dan bau yang paling kuat sekali menyebabkan ia digunakan secara komersial untuk menghasilkan perisa dan pewarna berasaskan mulberi.

Daun mulberi, terutamanya mulberi putih, yang juga dikenali sebagai daun kertau merupakan sumber makanan utama kepada ulat sutera dalam industri pembuatan sutera.

Daun mulberi yang tua boleh dijadikan teh dan berkhasiat untuk menurunkan tekanan darah tinggi. Selain itu ia juga mampu mengurangkan sakit-sakit otot terutamanya pada lutut

Dimaklumkan juga buah mulberry mengandungi kandungan vitamin B17 yang tinggi. B17 merupakan unsur melawan penyakit kanser.

Kalau ada peluang boleh buat ladang mulberi ni. Siapa mau join?

No comments:

Post a Comment