Followers

nuffnang

Friday, November 12, 2010

Block website lucah di rumah

Hari ini selepas menghantar Asilah ke Kem Learning English is Fun, saya terus menunggu mesyuarat Jambori. Sehingga tengahari baru pulang. Rupanya, menurut isteri anak-anak yang baru belajar membaca dan menulis ada menaip beberapa perkataaan pada carian google sewaktu mereka bersendirian tadi. Walaupun mereka nak mencari games, perkataan itu teraksess pula ke laman yang tidak beberapa elok. Nasib baik ibunya ternampak. Huuu..kena cepat bertindak ni. maka saya cepat-cepat memikirkan kaedah mengatasinya.

Sememangnya apabila anak-anak meningkat naik, antara perkara yang merungsingkan ialah akses ke laman web yang bukan-bukan seperti laman web lucah, permainan game, perjudian, jenayah keras dan sebagainya. Kadangkala web tersebut terpapar tanpa kita ketahui atau mahu. Ia mungkin iklan atau popup yang digunakan untuk tujuan pengiklanan. Sedangkan internet merupakan keperluan dan kita tidak punyai masa untuk mengawal mereka 24 jam.

Terdapat beberapa cara untuk block access kepada website2 ini. Antaranya melalui Internet Option (dalam Control Panel).
Control Panel > Internet Option > Content (tab) > Content Advisor (button)
Click pada butang Enable pada ruangan Content Advisor
Pada ruangan Rating terdapat beberapa pilihan laman web yang ingin di block. Antaranya, laman lucah, ganas, sex, keganasan dan sebagainya. Pilih salah satu (contoh nudity utk laman web lucah).

Gerakkan slider di bawahnya. Ia merupakan tahap akses kepada laman web tersebut samada block semua, atau block sedikit atau block ala kadar.

Click apply. Popup utuk masukkan username, password dan hint utuk password akan keluar. Isikan ia, ini untuk bagi kebenaran kepada user utuk akses web yang di block.



Popup Content Advisor akan keluar jika laman web yang ingin diakses mempunyai hint berunsur lucah atau sebagainya. Masukkan password jika ingin akses web tersebut.

Namun begitu terdapat beberapa cara untuk elak dikesan. Antaranya menggunakan web proxy. Itu bagi yang pandailah , tapi sekurang2nya, anak kita yang belum tahu tentang cara mengatasi contect filtering ini, tidak terjebak pada masalah yang berpunca daripada web mengarut seperti itu. selamat mencuba ..


sumber rujukan :blog MariaOzawa

No comments:

Post a Comment