Followers

nuffnang

Monday, September 1, 2014

Sajak Ini Siapa ?

Hari ini terlihat satu posting video yang menyentuh hati dari seorang sahabat. Deklamasi sajak oleh seorang peneroka. Bait kata dan latar cerita menyentuh hati ku tentang perit getir para peneroka. Dari usia muda mereka sehingga kini dilanjut usia, malah ramai sudah yang pergi dahulu menemui Pencipta. Usaha bakti pada tanah warisan ini akan disambung anak cucu peneroka dalam cabaran zaman dan kepayahan berbeza.

Aku juga teruja bila foto lama ku di zaman kanak-kanak terpampang di slide video itu 
(lihat video di bawah pada minit 2:38-2:42)

Ini Siapa ?

Aku bukan seorang Majikan

Aku bukan seorang Kerani

Habis Siapa ?


AKU ADALAH SEORANG

P.E.N.E.R.O.K.A
>
Aku adalah seorang Peneroka

Dalam menyngkap lembaran ingatan lalu

Tika hendak berhijrah ke tanah bertuah ini

Seluruh Keluarga hanya dapat menghantar

Dengan linangan air mata dan doa restu

Tanah sekangkang kera yang ditinggalkan

Peninggalan Arwah ayah

Seolah olah turut berdoa

Ya Allah !!! Selamatkan hijrahnya

Dan Murahkan rezekinnya

TIDAK SEPERTI AKU HANYA SEKANGKANG KERA

Di saat mula tanah FELDA ini di pijak

Kepala di terpa seribu pemikiran

Seribu Kejanggalan

Seribu Kepayahan

Seribu Kekurangan

AKU PERNAH MENANGIS

Dalam mendayong basikal tua

Menghantar kuih

Ke merata warong penjaja

Mengutip sayur di ladang

Apa saja yang ada

sekarag aku kesat air mata ini

Biar kering

AKU TIDAK MAUH MENANGIS LAGI 

Lantaran Hidup di tanah bertuah ini

Membawa seribu perubahan

Yang tidak dapat di nilai

Aku hanya dapat mengangkat dua tangan

Bersyukur kepada mu Ya Allah

Dan Berterima kasih yang berjuta

KEPADA MU WAHAI CUCU DATOK BAHAMAN

Wahai anak anak ku

Cucu cucu ku

Kau lah jagalah sebidang tanah FELDA ini

Tanah Bertuah , Tanah milik kita

Jadi kan lah Tanah Pusaka

AWAS !!! JAGA ia !!!

JANGAN SAMPAI JATUH KE TANGAN ORAMG LAIN 

Wahai anak anak ku , cucu cucu ku

Tahu kah kau

DiTanah permata ini lah

Yang Mengisi dada dada mu

Dengan Permata Hidup

INGAT !!!!

Kau Jangan sampai menangis

Seperti Ayah

Yang bermandi TANGIS

HIDUP DI TANAH SEKANGKANG KERA 

Sekalong Al Fatihah untuk arwah ibu

yang mendorong aku

BERHIJRAH KETANAH BERTUAH INI 

Sekarang  tahulah

INI SIAPA ..


SAJAK oleh Hj Asari Othman - seorang peneroka felda        
  video deklamasi lihat video penuh...

2 comments:

  1. Assalam tuan/puan. Sila hubungi sy sekiranya memerlukan tukang renovat rumah dan pejabat.jenis pekerjaan sy memasang tile,plaster siling,wayaring,plumbing,sambung rumah,buat porch,grill dn owning,waterprofing,lantai vinyl dan wallpaper,landskap dan air terjun. Terbuka untuk kawasan bangi,kajang,serdang,putrajaya,cheras,puchong,semenyih,ampang,bndr sri putra,dan nilai.hubungi no sy 0192945175 or wssp sy 01129110298 (amir)

    ReplyDelete