Followers
nuffnang
Sunday, August 9, 2009
BAHAYA! TABIAT MEMBUANG MASA
Pepatah mengatakan "Angin yang sama meniup kita, ianya bergantung
kepada kita untuk melayarinya". Setiap insan mempunyai jumlah
waktu yang sama dalam sehari, iaitu 24 jam. Apa yang menentukan
kejayaan seseorang itu adalah kecekapannya dalam mengurus 24 jam
sehari nya. Tapi bila lihat kerja yang menimbun- misalnya buku latihan
belum habis disemak, sudah berlambak pula yang baru , ditambah kerja
lain yang hendak ad-hoc, itu yang pening. Lantas, kadang kadang tak
buat apa-apa..buang masa.
Tabiat membuang masa, atau sering dikenali sebagai
"proscastinantion" adalah tabiat yang merugikan kita. Sering kali,
kita menunda-nundakan sesuatu kerja, sehingga produktiviti kita
untuk mencapai kejayaan menurun.
Bagaimana kita boleh membuang tabiat buang masa ini:
MATLAMAT DIKECILKAN
Seringkali kita membuang masa oleh kerana melihat sesuatu kerja itu
terlalu besar atau terlalu banyak untuk ditangani. Adakalanya matlamat
yang terlalu besar menyebabkan kita kurang berkeyakinan dan kurang
bermotivasi untuk mencapainya. Dilihat seperti kerja yang bakal dilalui
amat besar dan tidak kesampaian!
Apa yang kita harus lakukan adalah, pecahkan matlamat yang besar
itu kepada matlamat yang lebih kecil. Matlamat untuk mengumpul 10
ribu ringgit mungkin bunyinya besar, tetapi sekiranya dipecah
kepada unit yang lebih kecil, iaitu menyimpan RM500 setiap bulan,
matlamat akan tercapai juga dalam masa 20 bulan. Kerja sekolahpun yg
macam-macam nak dibuat serentak tak mampu, kalau rancang betul-betul
mungkin boleh beres....
TINGKATKAN KEKUATAN TENAGA
Sering kali kerja ditunda atau kerja tidak dapat disiapkan adalah
kerana badan kita terasa penat. Mata kita terasa mengantuk dan
tubuh kita tidak rasa selesa untuk meneruskan sebarang kerja.
Sebab ini adalah, tidak kira sekeras mana kita kerja, tidak kira
berapa jam kita melakukan tugas kita, sekiranya badan kita tidak
mampu menahan bebanan tersebut, produktiviti kita akan berkurangan.
Ambil masa untuk berehat. Tubuh manusia boleh bertahan pada tahap
produktiviti yang tinggi dalam lingkungan 8-9 jam sahaja. Itu pun
sekiranya mempunyai tubuh yang sihat. Adakalanya, dengan hanya
melelapkan mata atau menambahkan masa tidur kita di malam hari, ia
akan menyegarkan semula tubuh kita untuk menjadi lebih produktif
pada keesokan hariinya. Sekiranya kita sering tidur 5-6 jam sahaja
oleh kerana kerja yang banyak, kita boleh tambahkan masa
tidur kita untuk menyegarkan tubuh kita.
Lakukan aktiviti senaman dari masa ke semasa, kata pakar kesihatan
tidak semestinya kita bersenam setiap hari, walaupun bersenam
setiap hari adalah terbaik. Tetapi, beri masa untuk bersenam selang
beberapa hari untuk menguatkan lagi tubuh kita dan daya ketahanan
badan kita dengan tekanan kerja.
Jaga makan dan minum kita. Kita di Malaysia adalah dalam keadaan
disadvantage oleh kerana makanan kita agak berat jika dibandingkan
dengan makanan barat. Tetapi, perhatikan daya ketahanan mereka di
barat gaya sihat. Tubuh mereka lebih kuat walaupun umur meningkat.
Makan seperti ahli sukan dan bersenam selalu. Tubuh kita akan rasa
sihat, badan kita akan rasa segar- ia akan menambahkan produktiviti
kerja kita. Tiada lagi rasa malas dalam memulakan sesuatu kerja! Selain
itu boleh makan makanan tambahan seperti Spitulina HPA ..he he saya
dah amalkan.klik HPA web.
SUARA POSITIF
Bagaimana tindakan kita bergantung kepada suara yang sering kita
masukkan di dalam minda kita. Buang segala suara-suara negatif
seperti saya akan gagal. Saya tidak dapat melakukan kerja ini.
Orang lain tidak akan suka dengan hasil kerja saya. Gantikannya
dengan suara suara positif- saya akan berjaya, saya akan menyiapkan
kerja ini dengan sempurna dan orang akan memuji hasil kerja saya.
Jadi seorang yang optimis dan berfikiran positif, ini akan
memudahkan segala kerja yang kita lakukan. Walaupun mungkin keadaan
sekeliling menyebabkan perasaan kita lemah dan tidak bermaya,
masukkan gambaran-gambaran positif di minda kita.
Terdapat satu istilah ini mengatakan bahawa kita gembira oleh
kerana kita menyanyi. Dan bukan sebaliknya kita menyanyi kerana kita
gembira!
Mereka yang optimis akan...
- Sering melihat segala kebaikan di keliling anda dalam apa
keadaan sekali pun
- Pelajari daripada apa sahaja kesusahan yang dilalui dan terima
dengan hati terbuka
- Sering mencari penyelesaian daripada maslalah, dan bukannya
memperbesarkan suatu masalah.
Orang yang berjaya sering mencerita tentang matlamat mereka. Mereka
sering bercerita tentang masa depan dan bukan mengungkit masa
silam. Lebih positif diri kita, lebih bersemangat dan lebih
produktif kerja yang dilakukan oleh kerana kita akan menjadi
seperti apa yang kita fikirkan selalu. Fikirkan boleh!
PRINSIP 80-20
menjimatkan 2 jam dalam setiap hari kita.
Prinsip Pareto ini mengatakan bahawa 20% daripada masa yang di
ambil untuk menyiapkan sesuatu tugasan adalah untuk 80% hasil
daripada tugas tersebut. Dalam erti kata lain, produktiviti kita
akan menurun selepas 20% masa kita diambil!
Oleh itu, bagaimana caranya menggunakan prinsip ini untuk manfaat
kita?
Mudah sahaja. Apabila kita ingin melakukan sesuatu tugas,
bentangkan tugasan tersebut di hadapan kita dan fikirkan strategi
bagaimana kita perlu menangani tugas tersebut. Apabila kita sudah
bersiap sedia dengan apa yang kita perlukan, terus mulakan tugasan
tersebut. Jangan berhenti, dan teruskan sahaja sehingga kita data
menyiapkan apa yang kita termampu. Mungkin ianya mengambil 1 jam...
atau 2 jam. Apa sahaja yang kita mampu lakukan, lakukannya.
Kemudian, berhenti! Ya... berhenti dari melakukan tugasan tersebut.
Ini kerana, kita telah mengambil 20% daripada masa kita yang
benar-benar produktif dalam menyiapkan kerja tersebut. Namun, kerja
tersebut sudah 80% siap!
Apa yang kita perlu laku kini adalah, alihkan perhatian kita kepada
kerja atau tugas yang lain. Mulakan tugas baru dan tidak perlu
hiraukan tugasan tadi. Untuk tugasan baru juga, lakukan yang sama
iaitu, beri tumpuan yang khusus 20% daripada masa yang perlu
diambil, kemudian berhenti. Lakukan perkara yang sama pada tugasan
yang lain.
Dengan melakukan prinsip pareto ini, kita dapat menyiapkan 80%
daripada kerja di tangan dalam 20% masa kita sahaja. Selepas
kesemua 80% tugas kita selesai, kita boleh kembali kepada tugasan
asal untuk menyiapkan 20% sehingga selesai. Kini, keadaan kita
sudah segar daripada tugasan asal, dan produktiviti meningkat
semula.
Dengan menggunakan strategi Pareto ini, kita pasti teruja dengan
kecekapan kita menangani masa menyiapkan beberapa kerja serentak!
terima kasih -irfan khairi, motivasi anda memang membantu.
kepada kita untuk melayarinya". Setiap insan mempunyai jumlah
waktu yang sama dalam sehari, iaitu 24 jam. Apa yang menentukan
kejayaan seseorang itu adalah kecekapannya dalam mengurus 24 jam
sehari nya. Tapi bila lihat kerja yang menimbun- misalnya buku latihan
belum habis disemak, sudah berlambak pula yang baru , ditambah kerja
lain yang hendak ad-hoc, itu yang pening. Lantas, kadang kadang tak
buat apa-apa..buang masa.
Tabiat membuang masa, atau sering dikenali sebagai
"proscastinantion" adalah tabiat yang merugikan kita. Sering kali,
kita menunda-nundakan sesuatu kerja, sehingga produktiviti kita
untuk mencapai kejayaan menurun.
Bagaimana kita boleh membuang tabiat buang masa ini:
MATLAMAT DIKECILKAN
Seringkali kita membuang masa oleh kerana melihat sesuatu kerja itu
terlalu besar atau terlalu banyak untuk ditangani. Adakalanya matlamat
yang terlalu besar menyebabkan kita kurang berkeyakinan dan kurang
bermotivasi untuk mencapainya. Dilihat seperti kerja yang bakal dilalui
amat besar dan tidak kesampaian!
Apa yang kita harus lakukan adalah, pecahkan matlamat yang besar
itu kepada matlamat yang lebih kecil. Matlamat untuk mengumpul 10
ribu ringgit mungkin bunyinya besar, tetapi sekiranya dipecah
kepada unit yang lebih kecil, iaitu menyimpan RM500 setiap bulan,
matlamat akan tercapai juga dalam masa 20 bulan. Kerja sekolahpun yg
macam-macam nak dibuat serentak tak mampu, kalau rancang betul-betul
mungkin boleh beres....
TINGKATKAN KEKUATAN TENAGA
Sering kali kerja ditunda atau kerja tidak dapat disiapkan adalah
kerana badan kita terasa penat. Mata kita terasa mengantuk dan
tubuh kita tidak rasa selesa untuk meneruskan sebarang kerja.
Sebab ini adalah, tidak kira sekeras mana kita kerja, tidak kira
berapa jam kita melakukan tugas kita, sekiranya badan kita tidak
mampu menahan bebanan tersebut, produktiviti kita akan berkurangan.
Ambil masa untuk berehat. Tubuh manusia boleh bertahan pada tahap
produktiviti yang tinggi dalam lingkungan 8-9 jam sahaja. Itu pun
sekiranya mempunyai tubuh yang sihat. Adakalanya, dengan hanya
melelapkan mata atau menambahkan masa tidur kita di malam hari, ia
akan menyegarkan semula tubuh kita untuk menjadi lebih produktif
pada keesokan hariinya. Sekiranya kita sering tidur 5-6 jam sahaja
oleh kerana kerja yang banyak, kita boleh tambahkan masa
tidur kita untuk menyegarkan tubuh kita.
Lakukan aktiviti senaman dari masa ke semasa, kata pakar kesihatan
tidak semestinya kita bersenam setiap hari, walaupun bersenam
setiap hari adalah terbaik. Tetapi, beri masa untuk bersenam selang
beberapa hari untuk menguatkan lagi tubuh kita dan daya ketahanan
badan kita dengan tekanan kerja.
Jaga makan dan minum kita. Kita di Malaysia adalah dalam keadaan
disadvantage oleh kerana makanan kita agak berat jika dibandingkan
dengan makanan barat. Tetapi, perhatikan daya ketahanan mereka di
barat gaya sihat. Tubuh mereka lebih kuat walaupun umur meningkat.
Makan seperti ahli sukan dan bersenam selalu. Tubuh kita akan rasa
sihat, badan kita akan rasa segar- ia akan menambahkan produktiviti
kerja kita. Tiada lagi rasa malas dalam memulakan sesuatu kerja! Selain
itu boleh makan makanan tambahan seperti Spitulina HPA ..he he saya
dah amalkan.klik HPA web.
SUARA POSITIF
Bagaimana tindakan kita bergantung kepada suara yang sering kita
masukkan di dalam minda kita. Buang segala suara-suara negatif
seperti saya akan gagal. Saya tidak dapat melakukan kerja ini.
Orang lain tidak akan suka dengan hasil kerja saya. Gantikannya
dengan suara suara positif- saya akan berjaya, saya akan menyiapkan
kerja ini dengan sempurna dan orang akan memuji hasil kerja saya.
Jadi seorang yang optimis dan berfikiran positif, ini akan
memudahkan segala kerja yang kita lakukan. Walaupun mungkin keadaan
sekeliling menyebabkan perasaan kita lemah dan tidak bermaya,
masukkan gambaran-gambaran positif di minda kita.
Terdapat satu istilah ini mengatakan bahawa kita gembira oleh
kerana kita menyanyi. Dan bukan sebaliknya kita menyanyi kerana kita
gembira!
Mereka yang optimis akan...
- Sering melihat segala kebaikan di keliling anda dalam apa
keadaan sekali pun
- Pelajari daripada apa sahaja kesusahan yang dilalui dan terima
dengan hati terbuka
- Sering mencari penyelesaian daripada maslalah, dan bukannya
memperbesarkan suatu masalah.
Orang yang berjaya sering mencerita tentang matlamat mereka. Mereka
sering bercerita tentang masa depan dan bukan mengungkit masa
silam. Lebih positif diri kita, lebih bersemangat dan lebih
produktif kerja yang dilakukan oleh kerana kita akan menjadi
seperti apa yang kita fikirkan selalu. Fikirkan boleh!
PRINSIP 80-20
menjimatkan 2 jam dalam setiap hari kita.
Prinsip Pareto ini mengatakan bahawa 20% daripada masa yang di
ambil untuk menyiapkan sesuatu tugasan adalah untuk 80% hasil
daripada tugas tersebut. Dalam erti kata lain, produktiviti kita
akan menurun selepas 20% masa kita diambil!
Oleh itu, bagaimana caranya menggunakan prinsip ini untuk manfaat
kita?
Mudah sahaja. Apabila kita ingin melakukan sesuatu tugas,
bentangkan tugasan tersebut di hadapan kita dan fikirkan strategi
bagaimana kita perlu menangani tugas tersebut. Apabila kita sudah
bersiap sedia dengan apa yang kita perlukan, terus mulakan tugasan
tersebut. Jangan berhenti, dan teruskan sahaja sehingga kita data
menyiapkan apa yang kita termampu. Mungkin ianya mengambil 1 jam...
atau 2 jam. Apa sahaja yang kita mampu lakukan, lakukannya.
Kemudian, berhenti! Ya... berhenti dari melakukan tugasan tersebut.
Ini kerana, kita telah mengambil 20% daripada masa kita yang
benar-benar produktif dalam menyiapkan kerja tersebut. Namun, kerja
tersebut sudah 80% siap!
Apa yang kita perlu laku kini adalah, alihkan perhatian kita kepada
kerja atau tugas yang lain. Mulakan tugas baru dan tidak perlu
hiraukan tugasan tadi. Untuk tugasan baru juga, lakukan yang sama
iaitu, beri tumpuan yang khusus 20% daripada masa yang perlu
diambil, kemudian berhenti. Lakukan perkara yang sama pada tugasan
yang lain.
Dengan melakukan prinsip pareto ini, kita dapat menyiapkan 80%
daripada kerja di tangan dalam 20% masa kita sahaja. Selepas
kesemua 80% tugas kita selesai, kita boleh kembali kepada tugasan
asal untuk menyiapkan 20% sehingga selesai. Kini, keadaan kita
sudah segar daripada tugasan asal, dan produktiviti meningkat
semula.
Dengan menggunakan strategi Pareto ini, kita pasti teruja dengan
kecekapan kita menangani masa menyiapkan beberapa kerja serentak!
terima kasih -irfan khairi, motivasi anda memang membantu.
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment