Followers

nuffnang

Tuesday, November 17, 2009

Kelopak Mata Bergerak-Gerak.




Kelopak mata bergerak-gerak sejak dua minggu yang lalu. Pelbagai pendapat orang tua dahulu berkenaan perkara ini. Orang tua-tua kata itu tandanya akan ada berita suka atau duka akan menyusul, misalnya orang nak mati. kalau yang bergerak itu kelopak mata kanan, ada saudara sebelah ayah yang meninggal, kalau sebelah kiri , ada sedara sebelah mak pulak yang meninggal.Hii.risau mendengarnya. Tapi itu kata orang tua-tua la. Bagi memahami situasi ini kita lihat pemahaman saintifik, agama dan juga kajian ilmiah yang lain.

Bagi pemahaman Saintifik.
Terdapat beberapa info yang menarik . Nama saintifik untuk penyakit ini adalah "myokymia". Mengikut kata-kata pakar masalah ini adalah akibat pergerakan otot di bahagian kelopak mata atas dan kadang-kadang di bahagian kelopak mata bawah bawah . Ia amat berkait rapat dengan stress , fatigue, kurang tidur dan overdose minum kopi. Ada pula orang kata , simptom ni sebab kurang vitamin . Mungkin juga tapi setakat ni effect sebab simptom ni tak teruk sangat kecuali menyusahkan pasal mata asyik bergerak jer. Aku tak minum kopi sangat, kalau minumpun Kopi Radix. Satu keluarga minum yang lain tak ada masalah, jadi aku rasa sebab penyakit ni terjadi kat aku bukan fasal itu.
Hasilnya yang saya dapat dari http://www.blogd.com/archives/000253.html.

Pemahaman agama

Aku lihat penulisan Ust zaharuddin yang meminta umat Islam jangan percaya tentang perkara yang tiada nas , bimbang kepada khurafat. Antara tulisan beliau “Malangnya tanpa disangka-sangka sebahagian orang Melayu kita telah secara tidak langsung hampir menjadi bomoh apabila turut suka meramalkan seusatu yang ghaib tanpa sebarang dalil syara' dan juga logik sains. Sebagai contoh :-
* Meramalkan jika kupu-kupu masuk ke dalam rumah, ia bermakna ada sesorang akan datang.
* Meramalkan masa depan si bayi dengan menentukan tempat tanam uri bayi tersebut
( selepas dilahirkan). Hingga ada yag percayakan bahwa jika di tanam di depan rumah beserta pensil sebatang maka dapat mencerahkan masa depan si anak. !.
* Meramalkan sesuatu yang buruk akan berlaku apabila cawan dan pinggan pecah atau kunci jatuh di ketika ingin keluar rumah.

di dalam http://www.zaharuddin.net/content/view/465/72/

Penulisan Ilmiah
Pernah dengar tentang sixth sense? ..banyak pula pembacaan yang saya jumpa membicarakan tentang naluri pancaindera keenam yang ada pada ramai orang misalnya pada orang buta. Sebuah laman web Negara jiran : bertajuk “Orang Buta Mempunyai Indera Keenam?
Den Haag - Sering kita mengetahui, bahwa banyak dari orang di sekitar kita yang mengalami kebutaan pada matanya, akan tetapi mempunyai kemandirian dalam melakukan segala sesuatu layaknya orang normal. Benarkah mereka mempunyai apa yang disebut indera keenam?

Sebuah penelitian yang dilakukan oleh University of Tilburg, Belanda, mengungkapkan bahawa memang bisa saja seseorang yang mengalami kebutaan total dapat berjalan dan melakukan sesuatu tanpa bantuan apapun. Sebab, meski mata mereka tidak normal, otak dan naluri mereka bekerja jauh lebih besar dari orang kebanyakan.

Oleh para ilmuwan tersebut ini yang disebut dengan "blindsight", sebuah kemampuan yang luar biasa dari beberapa orang buta untuk dapat "melihat", karena sebenarnya ada kemampuan untuk menerima gambar ke dalam otak mereka. Selain itu, dalam insting mereka dalam memahami keadaan sekitar juga menjadi penunjang bagaimana mereka bisa melihat.

Seperti yang dilansir Science Daily, Kamis (25/12/2008), ini menjadi bukti lain yang pasti, bahwa manusia secara tersembunyi mempuyai "intuisi" yang dapat mendeteksi aspek dunia di sekitar kita dengan cara yang tidak bisa diterima oleh logika. Inilah yang disebut dengan indera keenam.

Yang jelas, otak mempunyai peranan penting. Dengan otak, semua pesan yang masuk, baik berupa gambar, maupun suara akan bekerja. Meskipun, salah satu alat indera kita tidak bekerja maksimal.

Itulah kenapa orang buta bisa menjalani aktivitas secara normal, karena otak mereka masih bisa bekerja. Dan mungkin, kemampuan indera keenam mereka yang terbuka.
http://arsip.info/08_12_25_235032.html

Kesimpulannya..apakah maksud pada mataku yang bergerak-gerak ini. Ya Allah kau jauhkan dariku segala musibah.

walaahualam.

No comments:

Post a Comment