Followers

nuffnang

Wednesday, January 12, 2011

Rokok elektronik ?



Hari ni aku ke PPD mesyuarat Prestasi. Sewaktu rehat ada sahabat menghisap rokok pelik. Rokok itu aku lihat tidak terbakar dan tidak berhabuk. Rupa-rupanya itu sejenis rokok elektronik. Aku bukan perokok dan sudah lama meninggalkannya maka aku tidak tahu perkembangan ini.

Masa sekolah dulu kerana terikut-ikut pernahlah mencuba Dunhill, Surya dan Salem. Tapi itu dulu dan tidak meneruskan tabiat buruk itu selepas mula bekerja. Bagi ku merokok adalah pembaziran yang nyata. Tidak tahulah bagi perokok tegar apa alasan mereka.

Rokok elektronik itu mula dicipta di China pada 2004. emm...sudah lama ye. Pihak pengurusan salah satu syarikat pengeluar, EdSylver menyatakan jualan rokok itu meningkat sejak 2007.

Bagi mereka, rokok elektronik merupakan alternatif buat perokok kerana ia kelihatan seperti rokok biasa, diperbuat daripada bahan plastik, tidak mengeluarkan abu dan menghasilkan asap tiruan dan ia menggunakan kuasa bateri yang boleh dicaj. Oleh itu mereka mendakwa ia boleh digunakan di kawasan larangan merokok.

Rokok elektronik itu yang dijual di pasaran di AS sekitar harga AS$59.93 (RM184.85) boleh diisi dengan nikotin yang terdapat dalam rokok biasa.Rokok itu turut mempunyai perasa seperti rokok Virginia Slims, Marlboro, Benson Hedges, 555, lemon dan vanila.

Bagaimanapun, pakar tembakau di seluruh dunia menegaskan bahawa rokok elektronik itu tidak menyumbang terhadap kebaikan kesihatan dan menjejaskan kempen antimerokok.

Agak-agak nya, apakah kehadiran rokok elektronik ini akan menjadi satu fenomena baru dan merubah tanggapan terhadap bahaya merokok? sama-sama lah kita tunggu jawapannya dalam sedekad ini.

Teman-teman perokok tentu ada respon.
Bagi adik-adik remaja tak payah lah mencuba.

"Ingat!,, 99% penagih dadah bermula dengan rokok, sebelum mencuba yang lebih high".



Sumber rujukan: Kosmo Online

No comments:

Post a Comment