Followers

nuffnang

Saturday, March 31, 2012

Arnab dalam lubang

Hujung minggu ni cadangnya mau masukkan tanah ke dalam polybag. Nak tanam pokok belakang rumah. Ada benih cili dan kailan sikit. 


Tak sangka tengah menyangkul terjumpa anak-anak arnab yang comel sedang tidur. Tidak pasti  bila masa ada 4 ekor anak arnab dalam lubang tu. Memang dua bulan lepas arnab betina yang anak-anak saya panggil 'Blue' beranak. Tapi 2 hari lepas tu rasanya semua anak-anaknya mati. Tak pasti anak-anak arnab ini adakah yang baru beranak atau saki baki yang dulu berjaya diselamatkan oleh Blue.Lihat saiz yang ini seperti usia 3 minggu.


Selepas anak arnab mati tempohari, memang 'Red' dan 'Blue' di biarkan bebas keluar dari reban. Mereka akan masuk reban untuk makan pellet dan minum sahaja. Tidak sangka lubang yang dikorek itu jadi tempat anaknya bersarang sehingga sebesar itu sekarang. 


Lepas ni kena buat reban yang lebih besar nampaknya.. Tapi kesukaran yang dijangka ialah bagaimana mahu menguruskan anak-anak arnab ini, terutama penyusuan dan keselamatan dari kucing. 'Blue' seolah tidak peduli pada anak-anaknya....


dan tak ada kerja lainlah anak-anak lepas ini... Asilah, Adeeb , Ijah dan Alyaa asyik membelek anak-anak arnab sahaja. Nasib baik hujung minggu cuti sekolah. Mengusung ke dalam rumah dan masing-masing berebut nak memegang arnab. Tapi tak apalah ada juga keasyikan selain bermain games.


Daun 'Rumput Israel' kesukaan arnab pun banyak rupanya di sekitar rumah. Bolehlah ditukar-tukar dengan pellet yang harganya pun dah berapa ringgit sekarang..




No comments:

Post a Comment