Followers

nuffnang

Monday, April 2, 2012

Udang Galah Sungai Pahang

Hari ni ada rezeki udang galah. Banyak lagi udang galah dalam Sungai Pahang rupanya. Isteri saya bawa balik dari rumah pengasuh. Banyak juga hampir sekilo. Saya tidak pernah memancing udang  dalam sungai. Kalau kolam pernah lah juga tapi tidak berbaloi dengan ringgit yang keluar.


Masa kecil-kecil dulu,  pernah menyauk udang dalam sungai masa berkelah di Tualang Bok. Tapi bukanlah udang galah. Hanya anak-anak udang. Pengalaman memperolehi udang dengan usaha sendiri tu sangat menyeronokkan. Biasanya kami masak bersama sayur dan makan dengan nasi panas-panas, fuh ... itu cerita 30 tahun dulu. Sekarang Tualang Bok, satu kawasan terpencil di daerah Baling Kedah tu rasanya tak ada lagi kot...


Memang saya tiada skill memancing udang. Skil makan udang memang ada. Ha ha..sampai isteri saya selalu peringatkan tentang kolesterol!.. Sebabnya, kalau ke Temerloh kerap juga singgah makan udang galah masak lemak di tepi Highway di Bukit Angin tepi Jambatan Temerloh tu. Memang sedap. Hari ini dapat makan udang galah pancing dari Paya Pasir, salah satu tempat memancing yang famous di susur Sungai Pahang.

No comments:

Post a Comment